Mats Carleson, tillträdande vd för Bonnier Tidskrifter.
Mats Carleson, tillträdande vd för Bonnier Tidskrifter.
Foto: Julie Nilsson.
Bonnier Tidskrifter presenterar sin nya vd Mats Carleson, 51, med en story från hans ungdom då han framgångsrikt drev en tidningskiosk. Via Presam (numera Tidsam) gick karriärsresan vidare till Albinsson & Sjöberg 1988 där han senare blev marknadschef.

Han värvades till Bonnier Tidskrifter av Amelia Adamo och blev vice vd i dåvarande affärsområdet Amelia Publishing Group. Han och Amelia Adamo har hela tiden haft ett bra amarbete.

Hösten 2009 blev Mats Carleson förlagsdirektör för BT Marknad och i januari i år blev han vice vd.

Den 1 augusti tillträder han som vd för Bonnier Tidskrifter.

Nu gäller det att ha absolut gehör för marknaden och läsarnas behov och beteenden. Han tror på pappersmagasinens framtid, men BT måste bli effektivare, anser han.

– För läsning kommer alltid finnas. Och papperstidningen kommer att ha en viktig position i folks liv i många år till. Men med det inte sagt att vi ska glömma den digitala världen. Tvärtom, säger Mats Carleson i ett pressmeddelande.

70 tjänster ska bort på Bonnier Tidskrifter, genom avgångserbjudanden.