Sven-Olof Bodenfors var den som kom på idén till Marknadschefsindex och som Stampen-ledamtor frontar han i Q2-undersökningen.
Sven-Olof Bodenfors var den som kom på idén till Marknadschefsindex och som Stampen-ledamtor frontar han i Q2-undersökningen.
Foto: Björn Elgstrand.
Hälften av marknadscheferna räknar med att deras marknad ökar på ett års sikt, medan endast 2 av 10 tror att marknaden viker.

Marknadscheferna ser också mer ljust på den svenska ekonomin generellt sett - effekten låter inte vänta på sig:
– Det är fyra av tio marknadschefer som avser att öka sina totala marknadsinvesteringar, mot bara tre av tio som drar ner, säger reklamlegendaren Sven- tillika Stampen-ledamoten Sven-Olof Bodenfors i en kommentar.

Han var den som kläckte idén till Stampens undersökning.

Sven-Olof Bodenfors pekar också på att marknadscheferna kommer med tillförlitliga bedömningar eftersom marknadscheferna som ingår i undersökningen motsvarar konsumtion för cirka 1 000 miljarder kronor per år och står för nära hälften av marknaden.

Undersökningen visar också att marknadscheferna räknar med att sälja flera premiumprodukter än i höstas. Fler ser också att man kan försvara sina prisnivåer på ett bättre sätt än tidigare samt att konsumenternas kontantutlägg ökar jämfört med Q1.

Indextalet för Q2 hamnade på 47,5, vilket är 3,6 procent högre än under Q1. Detta innebär en ökning med 3-4 miljarder kronor för Q2.

Stampen ligger bakom undersökningen Marknadschefsindex och 150 marknadschefer ingår i undersökningen.

Undersökningen skedde den 2-22 maj.