Bild tagen den 8 juni från Sibas varuhus i Gävle.
Bild tagen den 8 juni från Sibas varuhus i Gävle.
"Jag äter upp mitt hår." Det lovade Valentin & Byhrs CD Magnus Tengby nyligen om man någon gång får se en rea-kampanj från kunden Siba igen.

Reaktionen har inte låtit vänta på sig.

Resume.se har bland annat fått bilder från ett Siba-varuhus i Gävle där Siba basunerar ut att man slutar med all form av realisation, men en annan bild från samma varuhus visar att man säljer vitvaror till 30 procents lägre pris.

Siba anser ändå att man lever som man lär eftersom marknadsföringslagen skiljer på begreppen utförsäljning och realisation.

Det vill säga vid utförsäljning så är det fråga om en slutförsäljning av en näringsidkares hela varulager eller i alla fall en klart avgränsad del av det. I det här fallet vitvaror, som Siba vill fasa ut ur sitt sortiment.

Det låter ändå som att ni försöker trixa er ur det här?
– Nej, för det första påbörjade vi vår utförsäljning av vitvaror för länge sedan och det är inget som vi bara kan avsluta förrän vi är färdiga med det. Men vi basunerar heller inte ut att vi säljer vitvaror till lägre pris och då är det ingen rea som man kanske gör i samband med en traditionell rea, säger Nora Ay.

Men är det inte risk att kunderna blir förvirrade nu när ni säger att ni har slutat med all rea?
– Jag hade kunnat förstå vad du menar om vi hade gått ut med en traditionell rea-kampanj som vi historiskt sett kört två gånger per år, men det är ju inte fråga om det i det här fallet, säger Nora Ay.

Valentin & Byhrs CD Magnus Tengby lovade att han skulle äta upp sitt hår om man fick se en rea från Siba igen?
– Han får stå för det själv, men det är inget han behöver oroa sig för. Vi står fast vid vårt beslut om att sluta med rea för gott, säger Nora Ay.