Visit Swedens markanadschef Maria Ziv.
Visit Swedens markanadschef Maria Ziv.
Foto: Pressbild.
De som ingår i Visit Swedens projekt Curators of Sweden får chansen att använda kontot @sweden under en hel vecka – söndag till söndag.

Knappt halvvägs in i sin vecka har Sonja Abrahamsson väckt stort rabalder efter sina inlägg om judar.

Visit Swedens marknadschef Maria Ziv har dock inga planer på att plocka bort Sonja Abrahamsson:
– Vi försöker måla upp en helhetsbild av Sverige genom att ha olika kuratorer, säger hon.

Kuratorerna har tre regler att rätta sig efter. De får inte göra reklam för produkter eller tjänster, de får inte hota nationens säkerhet och de får inte bedriva hets mot folkgrupp:
– Jag tycker inte att hon har utövat hets mot folkgrupp och vi har för säkerhets skull stämt av detta med en jurist som delar vår uppfattning, säger Maria Ziv.

Hon vill ända passa på att beklaga att folk har blivit upprörda av Sonja Abrahamssons inlägg:
– Vi hade stängt av henne direkt om vi hade kommit fram till att det rör sig om hets mot folkgrupp, säger Maria Ziv.

Hon berättar också att man haft särskilt nattjour för att följa de senaste händelesrika timmarna kring Sonja Abrahamsson:
– Bara för att vi inte går in och censurerar inlägg följer vi ju ändå vad som händer, säger hon.

Ni jobbar ju med att marknadsföra Sverige internationellt. Hur tror du att det här påverkar bilden av Sverige? New York Times har ju bland annat skrivit om det hela?
– New York Times hade ju en otroligt positiv artikel om förra veckans kurator och om man bara visar en positiv bild av Sverige blir det inte riktigt trovärdigt. Så det är bra om vi tar oss ur marknadsföringsträsket, säger Maria Ziv.