Plaza Kvinna förlorar mot Magasinet Kvinna. Plaza Kvinna använde sig att ett tre år gammalt omslag för att visa förväxlingsbarheten mellan de både tidningarna, men PRV går allts på Magasinet Kvinnas linje.
Plaza Kvinna förlorar mot Magasinet Kvinna. Plaza Kvinna använde sig att ett tre år gammalt omslag för att visa förväxlingsbarheten mellan de både tidningarna, men PRV går allts på Magasinet Kvinnas linje.

Plaza Publishing Group, som ger ut Plaza Kvinna, kom in med ett klagomål till PRV den 20 mars angående Magasinet Kvinna.

Plaza Kvinna ville ha utgivningsbeviset för Magasinet Kvinna återkallat. Som grund hävdade man bland annat att förväxlingsrisken var för stor.

PRV håller dock inte med, utan menar bland annat: "Magasinet Kvinna företer inte språkligt sådana likheter med Magna Plaza Kvinna att förväxling lätt kan ske."

PRV anser heller inte att logotypen är förväxlingsbar.

Sammantaget innebär detta att PRV låter Vårt Vårt Nya Förlag Scandinavian, som har utgivningsbevis för Magasinet Kvinna, få behålla detta.

Maqs Monique Wadsted har bistått juridiskt i frågan:
– Vi är inte överraskade över utgången. Vi är snarare rätt förvånade över att Plaza Kvinna har kommit in med den här ansökan. Det är uppenbart att de här inte är lika och väldigt många andra damtidningar har liknande logotyper som exempelvis Elle och Harper´s Bazaar, säger hon.

Plaza Kvinna grundades 1994 som Plaza Magazine och just Plaza Kvinna är en egen titel sedan 1997.

Magasinet Kvinna kom med sitt första nummer i mars. Tidningen hette Vårt nya bad & spa dessförinnan, men bytte namn i samband med en större omgörning där man ville skapa en mer utpräglad damtidning med inriktning på skönhet, mode och livsstil.