Expressen vill öka farten på sin digitala utveckling och bildar det nya affärsområdet Digitala Medier.

För ändamålet plockar Expressen in Johan Othelius som affärsområdeschef. Han är idag är marknads- och upplagedirektör på Dagens Nyheter, DN.

Hans uppdrag blir att öka tillväxten både vad gäller lönsamheten, men också räckvidden. Här ligger fokus bland annat på mobila plattformar:
– Expressen är ett starkt varumärke som har stor potential i de nya mediekanalerna. Jag ser verkligen fram emot denna nya utmaning, säger Johan Othelius i en kommentar.

Anna Rastner blir ny redaktionschef för Expressen Digitala Medier. Hon är idag editionschef för Expressen TV.

Expressen samlar också sin verksamhet med magasin och temabilagor i ett affärsområde – Magasin. Här blir Anna-Clara Welander chef.

Hon har under de senaste tre åren utvecklat Expressens magasinsverksamhet till en betydelsefull och lönsam sådan. Tanken är att hon ska utveckla fler produkter, koncept och plattformar:

– Avdelningen har dubblerat vinsten på två år och nu fortsätter satsningen på prenumererade magasin och nya produkter. Vår styrka är också vår snabbhet, bara två dagar efter kungliga dopet var vi ute med magasinet Estelle, säger Anna-Clara Welander i en kommentar.

Hon ska även ingå i arbetsutskottet för Expressens redaktionsledning, RLAU.

Expressen bildar också nya affärsområdet GT/Kvällsposten.

Torbjörn Wittström blir chef för det nya affärsområdet och han ska utveckla detta ihop med tidningarnas chefredaktörer, Frida Boisen för GT och Martin Kroon för Kvällsposten.

Torbjörn Wittström lämnar också sin post som annonsdirektör på Expressen i och med att han blir chef för affärsområdet GT/Kvällsposten:

– GT och Kvällsposten är marknadsledare i Väst- och Sydsverige, men jag tror att vi kan göra ännu mer både kommersiellt och innehållsmässigt. Med det nya affärsområdet får vi ett bättre fokus på de här växande regionerna, säger han in en kommentar.

Alexander Lydecker tar över som försäljningsdirektör för Expressens och Aftonbladets gemensamma försäljningsbolag Impact.

Affärsområdescheferna rapporterar till Expressens vd Bengt Ottosson.

Den nya organisationen börjar gälla den 1 september.