DNs: upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius blir chef för Expressens nya affärsområde Digitala Medier.
DNs: upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius blir chef för Expressens nya affärsområde Digitala Medier.
Foto: Pressbild.
Expressen gick idag ut med att man skapar tre nya affärsområden Magasin, GT/Kvällsposten och Digitala Medier.

DN:s upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius blir chef för Digitala Medier.

Aftonbladet ligger ju långt fram inom digitala medier. Hur ska ni kunna konkurrera med dem?
– Vi konkurrerar om folks tid så konkurrensen är stenhård, men det är också därför Expressen gör en storsatsning på digitala medier. Så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång, säger Johan Othelius.

Han tycker också att han besitter en hel del erfarenheter inom det digitala.

Han har dels varit med om att sjösätta DN+ för Ipad. Han har även medverkat i att rekrytera olika kunder till den fysiska produkten med hjälp av digitala verktyg.

Han tycker också att hans erfarenheter som marknadschef för Tre kommer honom till godo när han nu tar över som chef för Expressens nya affärsområde Digitala Medier:

Han tycker heller inte att det är så dramatiskt att han slutar i och med att han ändå går vidare inom Bonnier-koncernen:
– Jag har trivts otroligt bra på DN. Vi har gjort om tidningen och både ökat antalet läsare och intäkterna med 100 miljoner kronor. Så det har varit en rolig och intensiv period i mitt liv, säger Johan Othelius.

Aftonbladets publisher Jan Helin har pratat om att den bästa tiden att nå läsarna är när de vaknar på morgonen eftersom många använder mobilen som väckarklocka. Hur ser du på det?
– Jag håller helt med. Jag har själv läst tidningar sedan jag var liten, men när jag börjar min dag stänger jag av väckarklockan på mobilen och sveper igenom ett antal nyhetssajter. Jag går även igenom detta innan jag ska gå och lägga mig, säger Johan Othelius.

Så det är lite så du snoozar med andra ord?
– Haha, ja det stämmer, säger Johan Otehlius.

Igår berättade Sportbladets reporter Robert Laul att han lämnar tidningen, bland annat för att han inte gillar nätjournalistiken. Hur ska man kunna behålla kvaliteten samtidigt som det måste gå snabbt?
– Jag anser att snabbheten är en del av kvaliteten och att det också är det som gör det digitala så spännande, säger Johan Otehlius.

Han ser också fram emot samarbetet med Anna Rastner, som blir ny redaktionschef för Expressen Digitala Medier.

– Hon är en jätteduktig tjej och jag fick ett mess från henne där hon sade att hon tycker att det ska bli jättekul att jobba ihop, säger Johan Othelius.

Vissa tycker kanske att det är på tiden att Expressen genomför den här satsningen nu?
– Ja, kanske det. Jag tycker det är helt rätt och satsningen sker och det är säkert inte för tidigt, säger Johan Othelius.