Alexander Lycdecker blir annonsdirektör på Expressen.
Alexander Lycdecker blir annonsdirektör på Expressen.
Foto: Pressbild.
Alexander Lydecker har tillbringat många år som elitinnebandyspelare i klubben Balrog, men den sista tiden har det inte blivit så mycket av med innebandyn:

– Jag har fått kannabilisera lite på innebandyn i och med arbetet och att jag har blivit pappa. Sedan åkte jag också på ett hjärtproblem under 2010. Jag är frisk nu, men har nått mitt bäst-före-datum när det gäller innebandyn, säger Alexander Lydecker.

Innebandyn har ändå gett honom mycket energi genom åren och parallellt med sin idrott har han dragit igång King Street Media ihop med kollegan Stefan Andersson.

Han gick över till Impact i samband med att duon tog över annonssamarbetet för Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten, Impact, i augusti.

Han tycker att han har fått värdefulla erfarenheter med sig när han nu lämnar Impact för att gå över till att bli annonsdirektör hos Expressen:

– Det blev inte så lång tid på Impact, men det har ändå varit en fantastisk resa. Jag har plockat in sex nya medarbetare på sälj och backoffice och vi blev nominerade till Årets Säljbolag i samband med Stockholm Media Week., säger Alexander Lydecker.

Han påpekar också att Impact gör ett bättre resultat än förra året, vilket han ser som ett kvitto på att det generationsskifte som han har genomfört verkligen fungerar.

Framöver är det alltså jobbet som annonsdirektör på Expressen som gäller.

Alexander Lydecker tvekade inte en sekund då han fick erbjudandet:

– Det är en fantastisk möjlighet att få komma till ett mediehus med en så stor potential, säger han.

Han tycker ändå att det är sorgligt att behöva lämna gänget på Impact.

Det sägs ju att livet består av möten och avsked?
– Jo, absolut, men jag är också involverad i Impact framöver. Vi har ju fortsatt goda relationer med Aftonbladet. Så det är inga hard feelings, säger Alexander Lydecker.

Han menar att hans arbetsbeskrivning som annonsdirektör hos Expressen inte är någon särskilt komplicerad sådan:
– Expressen har stor potential och håller också på att gå igenom ett generationsskifte. Försäljning är ingen rocket-science egentligen, utan jag går in med en hög energinivå för att göra Expressen till det största och bästa mediehuset, säger Alexander Lydecker.

Han tycker också att Expressens omgörning ligger helt rätt i tiden.

Han vill gärna försöka göra Expressen mer konkret i sitt erbjudande för att man verkligen ska klara marknadens alla förfrågningar.

Han tycker att det ska bli särskilt spännande att få jobba med de digitala bitarna, vilket han inte har någon tidigare erfarenhet av:

– Jag är övertygad om att det digitala blir en stor och viktig del för Expressen. Det är drömjobb att få vara med på den här resan. Jag skulle gärna börja redan i morgon, säger Alexander Lydecker.

Han tillträder sin nya tjänst per den 1 september och ersätter Torbjörn Wittström.

Alexnader Lydecker har precis fått ett barn med Carolina Gynning, men räknar inte med någon längre pappaledighet inom den närmaste tiden:

– Jag tar en lång och skön semester med familjen nu och ser det som en första pappaledighet, säger Alexander Lydecker.