Bloggerskan Sonja Abrahamsson väckte stor internationell uppmärksamhet efter att hon fått låna Visit Swedens @sweden-konto under en vecka och bland annat publicerat inlägg om judar. Nu följer fler länder Visit Swedens exempel.
Bloggerskan Sonja Abrahamsson väckte stor internationell uppmärksamhet efter att hon fått låna Visit Swedens @sweden-konto under en vecka och bland annat publicerat inlägg om judar. Nu följer fler länder Visit Swedens exempel.
Foto: Pressbild.
Visit Swedens projekt Curators of Sweden fick stor internationell uppmärksamhet för ett par veckor sedan då bloggaren Sonja Abrahamsson kom med olika inlägg om judar.

Medier som New York Times och Wall Street Journal kallade det twitter-projektet som har gått överstyr.

Nu visar det sig att dock att fler länder följer Sveriges exempel, enligt tekniksajten Mashable.com

En gräsrotsrörelse i USA har skapat kontot @TweetWeekUSA och en liknande grupp har startats i Australien - @WeAreAustralia.

Så sent som i mars drog communityn World Irish igång ett @Ireland-konto.

Denna veckas irländare är Martin McKenna, en Dublinbo som började som biokemist, men som övergick till att bli designer, enligt Mashable.

Andra kuratorsprojekt som I´m New Zeeland har också kört igång med @newzeeland.

Samtliga grupper har följt Visit Swedens upplägg med att låta en person twittra i en vecka för att ge röst åt olika medborgare och på så sätt bidra till att ge en diversifierad bild av landet.

@Sweden är fortfarande mest populärt med hela 63 000 följare. Enbart under Sonja Abramhamssons vecka fick man 20 000 nya följare, enligt Mashable.

Visit Sweden vann ett Grand Prix-lejon för sitt Curators of Sweden Projekt i Cannes nyligen - Volontaire och Svenska Institutet är också involverade i projektet.