Geelmuyden.Kieses partner Ketchum byter koncernchef till Rob Flaherty.

Den nuvarande koncernchefen Raymond Kotcher berättar för att Adage att byrån har förberett förändringen under två års tid.

– Jag anser att det är en ledares ansvar att försäkra sig om att en organisation är kraftfull och vital. Det är därför vi genomför den här förändringen vid denna tidpunkt, säger Raymond Kotcher till Adage.

Raymond Kotcher började på Ketchum 1983 och utsågs till vd 1992 och koncernchef år 2000.

Pr-byråns varumärke har vuxit kraftigt under Raymond Kotchers ledning genom förvärv i Kina, Indien, Ryssland och gemensamägda bolag i Mellanöstern.

Byrån har även gett sitt avtryck i Europa genom en sammanslagning med Pleon år 2009.

Rob Flaherty började hos Ketchum 1989 och utsågs till vd 2008.

Han har bland annat lett Ketchums kontor i New York och varit involverad i den globala verksamheten. Han har också arbetat nära kunder som IBM, Fedex, Philips och Pfizer.

Rob Flaherty ska också fortsätta att rapportera till Raymond Kotcher.

Ketchum är ett dotterbolag till Omnicom-gruppen:
– Rob tror starkt på kraften i kommunikation och dess förmåga att leda till förändring. Jag vet att han som koncernchef kommer att föra med sig denna passion till firman, dess anställda, kunderna och branschen, säger Dale Adams, chef för Omnicoms Diversified Agency Services-grupp till Adage.