Foto: Resumé.
Almedalsveckan hade 14 000 besökare förra året. I år landar man på cirka 16 000-17 000 besökare – det vill säga utöver de 70 000 besökare som normalt befinner sig på Gotland en vecka under sommaren.

– Vi har räknat ut en schablonsiffra för vad näringslivet omsätter under Almedalsveckan. Förra året hamnade man på 110 miljoner kronor och det är lågt räknat. I år blir det ju ännu mer i och med att det är cirka 20 procent fler besökare, säger Almedalsgeneralen Karin Lindvall.

Hon påpekar att det är en schablonsiffra som är baserad på hur många personer som befinner sig på plats, hur länge man stannar man stannar kvar och hur man andra besökare som kommer till Almedalsveckan såsom journalister och riksdagsledamöter.

Hon berättar också att en pr-expert nyligen beräknat Almedalsveckans pr-värd för kommunen och Gotland som helhet. Siffran landar på 145 miljoner kronor per år:
– För oss som liten kommun är det svårt att köpa in sig i stora medier för att göra reklam, men vi får ju detta gratis via Almedalsveckan och hårt arbete, säger Karina Lindvall.