I slutrundan slogs F&B, Lowe Brindfors och Åkestam Holst om det prestigefyllda uppdraget.

Ikeas samarbete med Åkestam inleds efter sommaren.

– Vi är ett nyfiket företag som ständigt utvecklas och förutom att ha Sveriges bästa erbjudande inom heminredning vill vi även komma närmare våra kunder och livet hemma. Vi tror nu att vi har hittat en partner som på bästa sätt kan stötta oss i vår kommunikation för att uppnå detta, säger Nils Larsson, marknadschef, IKEA Sverige, som tackar F& för fint samarbete i alla år.

Ikea har varit en av Forsman & Bodenfors absolut största och viktigaste kunder. Ett tiotal personer på byrån har ständigt jobbat med Ikea, och ibland är det fler än så.

– Det är en jätteviktig kund på många plan för oss, sa Olle Victorin, projektledare på Forsman & Bodenfors till Resume,se i maj.

Ikea var Sveriges tolfte största annonsör 2011. Företagets medieinvesteringar låg på 360 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Byråvalskonsulten Max Aperia från Sveriges Annonsörer har skött upphandlingen.