Tobleroneaffären 1995 kom att bli ett av de första stora mediedreven. Mona Sahlin var när affären rullades upp närmast given att efterträda Ingvar Carlsson som S partiledare och därmed som Sveriges statsminister. Det som hände kring Mona Sahlin kom därför att få en enorm uppmärksamhet.

För första gången ger nu en av de centrala personerna under Tobleroneaffären sin version. Tidigare har Mona Sahlin i "Med mina ord" berättat om det som hände ur sitt perspektiv. Mikael Romero kommer mer beskriva vad som händer under ett drev och hur det påverkar.

– Det har gått över 16 år, Mona har lämnat svensk inrikespolitik, och jag själv har lämnat den politiska världen bakom mig. Tidigare har jag känt att det kan stöka till det för andra när jag ger min bild, men nu känner jag att jag kan göra det, säger Mikael Romero.

– Jag vet inte hur många gånger jag blivit uppringd och blivit ombedd att kommentera drev. Men jag har också velat ge en helhetsbild, hur det går till och hur det påverkar.

Men de yttre förhållandena har förändrats dramatiskt sedan dess. Tempot i mediebevakningen har ökat snabbt och ger ett helt annat medietryck än på 90-talet.

– När jag började som pressekreterare på SSU åt Anna Lindh skickades pressmeddelanden fortfarande ut på telex. När faxen kom tog det ett tag innan vi lärde oss sända grupputskick i stället för ett och ett till varje redaktion.

Mikael Romero gick till Socialdemokraternas valhögkvarter inför valet 1994 och följde sedan med Mona Sahlin till regeringskansliet när hon blev vice statsminister.

– E-post existerade knappt. Carl Bildt hade visserligen skickat ett första mail mellan två regeringschefer till Bill Clinton. Men regeringen hade ingen fungerande hemsida förrän i november 1995.

– Vi som var pressekreterare hade de där klumpiga mobilerna, men någon hade bestämt att numren till dem fick inte lämnas ut. Så ville någon ha tag på oss var det kontorstelefonen med en svarare eller sökaren som gällde.

Snabbaste nyhetsförmedlingen hette Text-tv.

Men har 24/7-nyhetsflödet lett till bättre mediebevakning? Nej, svarar Mikael Romero.

– Realtidsjournalistiken är klart sämre kvalitetsmässigt. Då hade journalisterna ofta dagen på sig, kunde ta reda på mer och tänka efter. Men det har helt klart också lett till sämre politik. Politikerrollen har förändrats, allt mer handlar nu om att komma ut som person.

Gör det också att drevet blir fler och svårare att möta från andra sidan?
– Det finns inga enkla svar på hur dreven fungerar, vare sig då eller nu. Hela min bok handlar om hur komplext sådant här är. Jag har haft många erbjudanden om att sitta i tv-soffor och berätta hur man ska göra eller inte göra. Men det är aldrig så enkelt att det går att ge ett pr-svar: gör si eller så. Alla som tror sig ha färdiga svar på hur drev kan bemötas har fel, säger Mikael Romero.

Har Mona Sahlin läst boken?
– Nej. Vi har bra kontakt och träffas. Men hon har inte läst den.

Boken Tobleroneaffären kommer ut på Norstedts den 20 augusti.

Efter att Mona Sahlin avgått gick Mikael Romero vidare till andra uppgifter i regeringskansliet. Han har därefter arbetat på LO och för S i Stockholms stadshus. I dag driver han eget pr-företag.