Aftonbladet har höjt priset på tidningen med en krona till 13 kronor. Precis som tidigare gånger är det Aftonbladet som höjer först – Expressen brukar haka på, men det återstår att se om de gör det denna gång.

– Strategiskt framåt är det viktigt att prisbilden på tidningen hänger med, att man inte bara jagar volym utan vågar ta in intäkter från printupplagan, säger Jan Helin till Resume.se.

Hur mycket kan ni höja?
– Det finns naturligtvis en brytpunkt där du tappar för mycket volym i upplagan, men tidigare har det mest handlat om att maximera upplagan. Enligt vår strategi gälelr det att ha volym – många läsare – online. Papperstidningen handlar mer om att få bra betalt för den produkt som den är.

Aftonbladet hade en betalda upplaga på 218 900 exemplar i april. Expressens var något större. I maj sjönk Aftonbladets upplaga till 211 900 ex.

Tror du att Expressen hänger på er prishöjning den här gången?
– Det ska intressant att se om de gör det. Hittills har de haft en volymstrategi, men jag vet inte hur de tänker nu den här gången.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson hintar om att Aftonbladets ägare Schibsted tvingat fram den här prishöjningen.
– Nej, det stämmer inte. Däremot håller jag med om att det gäller att jobba med prisstrategin i print. De diskussionerna har jag haft med styrelsen och både jag och styrelsen tycker så.

Expressens vd Bengt Ottosson:
– Vi har noterat att Aftonbladet har höjt, men har inte tagit ställning till hur vi ska göra ännu.