Canal+ ska jobba med att bredda målgruppen, säger Johan Kleberg
Canal+ ska jobba med att bredda målgruppen, säger Johan Kleberg

- Som marknadsledare av premium-TV är man helt beroende av en stark rättighetsportfölj. Det stora tappet mellan 2010 och 2011 beror i huvudsak på den oväntade förlusten av Premier Leauge, säger Johan Kleberg, vd för Canal+.

 

Canal+ förlorade sändningsrättigheterna till MTG under 2010 och stängdes också ute från omförhandlingarna tidigare i vår. Men Johan Kleberg tycker ändå att bolaget har lyckats rida ut stormen någorlunda:

- Många andra aktörer hade nog räknat med ett större tapp. Med facit i hand tycker jag att vi har lyckats kontrollera det hela bra. Sen är det här naturligtvis inget resultat som det går att vara nöjd med eller något som bolaget kan leva med på lång sikt.

Hur ska ni vända det här?

- TV är en volymaffär och vi behöver jobba med att bredda vår målgrupp. Det innebär att vi måste anpassa vår produkt så den lockar lika många familjer som sportälskare, säger Johan Kleberg.

Kommer det dåliga resultatet innebära några förändringar för medbetare eller samarbetspartners?

- Vår största intäktskälla är abonnemangavgifter och dessa släpar alltid efter. Behovet av förändringar framöver visar sig därmed först senare. Men under 2011 såg vi en ökning av antalet abonnemang och jag är nöjd med hur organisationen ser ut idag. Vi har resurser i linje med vår verksamhet.

I årsredovsningen kan man se att Canal+ minskat likvida medel från drygt 300 miljoner kronor till drygt 90 miljoner kronor. Men Johan Kleberg tror inte den mindre kassan påverkar företagets förmåga att konkkurrera om nya rättigheter:

 - Den minskningen beror på att vi har investerat i bland annat norska och danska fotbollsligan och jobbat aktivt med att förvärva rättigheter. Min bedömning är att vi står finansiellt starka i det avseendet.

Hur ser du på din egen framtid?

- Det är ju en ägarfråga men de fundamenta som vi gemensamt satte när jag tillträdde i januari 2011 har inte förändrats. Vi jobbar på enligt den plan som fanns då och mitt uppdrag att vända företaget har inte förändrats, säger Johan Kleberg.