Bodil Aarhus Andrae tycker att SMHI måste kommunicera bättre
Bodil Aarhus Andrae tycker att SMHI måste kommunicera bättre

"SMHI skrämmer bort turisterna”. Så skrev Mikael Ahlerup,vd för Astrid Lindgrens värld på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt tidigare i  veckan. SMHI hade gått ut med klass 3 varning för vissa orter i Kalmar Län, vilket enligt Ahlerup skapat bilden av att halva Småland stod under vatten och därmed avskräckte potentiella besökare till nöjesparken.

-  Vi lägger ut de här varningarna på vår hemsida, där det syns en Sverigekarta. På kartan är hela Kalmar Län markerat för att illustrera varningarna. Men om man klickar på området kommer det upp noteringar om att det bara rör sig om två orter. Den informationen står även i text. Det är olyckligt att detta missuppfattas och vi måste jobba mer med vår kommunikation, säger Bodil Aarhus Andrae avdelningschef på SMHI och t.f generaldirektör.

Hos Aftonbladet, som har haft vädernyheter på löpet flera dagar i veckan under sommaren tycker man att bevakningen har varit bra och relevant.

- Just nu går ju folk och väntar på om det skall bli någon sommar eller inte, men vi skriver mycket om vädret året runt. Det är en av våra bärande delar. Jag tycker också det har varit viktigt att skriva om regnet och hur det påverkar människor. Vi har rapporterat om varningarna och sedan följt upp på plats med reportageteam, säger Jonathan Jeppson som är ställföreträdande printchef på Aftonbladet.

I SMHI:s uppdrag ligger att man har mycket klara riktlinjer om när man måste gå ut med varningar. Kommer vattenflöden upp över vissa nivåer innebär det ett automatiskt ansvar att nå ut till allmänheten. Medier är en tillgång i det arbetet:

- Media är en fördel när vi behöver nå ut med information. Sen är vi ganska vana vid att det blir reaktioner på vad vi säger, oavsett hur det presenteras. Sommaren är högsäsong och vi är vana vid att vara tillgängliga. Det är viktigt att vi är nåbara för att förklara, säger Bodil Aarhus Andrae.