I början av juli höjde kvällstidningen Aftonbladet priset med en krona, till 13 kr. Chefredaktör och vd Jan Helin motiverade det med att tidningen var så bra.

Till Resumé sa han också att det strategiskt var viktigt att prisbilden på tidningen hängde med och att Aftonbladet inte bara skulle jaga volym med printupplagan utan även ta in intäkter. Volymen skulle istället i första hand sökas på nätet.

Historiskt så har prishöjningar av en kvällstidning förr eller senare alltid följts av den andra kvällstidningen. Och innan Aftonbladets höjning kostade den lika mycket som Expressen. Men konkurrenten ligger kvar på 12 kr.

- Vi har inte fattat beslut om en eventuell förändring av priset, säger vd Bengt Ottosson i ett mail till Resumé.

Han menar också att det inte är ovantligt att priserna mellan tidningarna skiljer sig åt.

- Tidningarna har från tid till annan kostat olika under längre perioder så det är inte unikt denna gång. Aftonbladet kostade till exempel 12 kr på söndagar och vi 11 kr under drygt ett år. Aftonbladet höjde priset från 11 till 12 kr flera månader innan vi gjorde det. Aftonbladet har även under det senaste halvåret tagit 15 kr i samband med större helger, vilket vi inte har gjort.

Bengt Ottosson vill inte gå in på varför Expressen inte har fattat ett beslut ännu, men kan i varje fall bekräfta att man inte avser att sänka priset.