Hans Holger Albrecht, vd MTG
Hans Holger Albrecht, vd MTG
Andra kvartalet 2012 från MTG visar ett sammanlagt rörelseresultat på 684 miljoner kronor, vilket enbart är något mindre än motsvarande kvartal 2011.

Däremot är halvårsresultatet betydligt sämre än under motsvarande period 2011 och minskar från 1374 miljoner första halvåret 2011 till 1 226 miljoner första halvåret 2012.

I bolagets kvartalsrapport kommenterar vd Hans Holger Albrecht utvecklingen med att den långsiktiga tillväxten i abbonnemangsdrivna betal-TV verksamheter uppvägde den kortsiktiga nedgången i de reklamfinansierade fri-TV verksamheterna.

Till MTG:s fri-TV verksamheter räknas kanalerna TV3, TV6, TV 8 och TV10 i Skandinavien. Försäljningen minskade med 3 procent för kvartalet och 2 procent för halvåret. Minskningen förklaras med den negativa effekten av de skandinaviska tittarsiffrorna på sändningarna från fotbolls-EM på konkurrerande kanaler, samt att hockey-VM inte visades vilket gav lägre andelar av marknaden för TV-reklam i Sverige och Norge. Detta påverkade särskilt tittartidsandelar för TV3 och till viss del TV6, medan tittartidsandelarna för TV8 och TV10 ökade något jämfört med föregående år men minskade något jämfört med föregående kvartal.

Sorgebarnet TV3 drog dock nytta av ökande regional försäljning som en följd av att antalet regionala antalet regionala sändningar ökade från 6 till 19 stycken den 27 februari 2012.

Bolaget har också ökat sina rörelsekostnader för kvartalet i jämförelse med föregående år men har haft en något lägre kostnadsökning under andra kvartalet 2012 i jämförelse med första kvartalet. Ökningen i rörelsekostnader beror på högre programinvesteringar och minskningen i kostnader mellan Q1 och Q2 2012 uppges bero på att hockey-VM inte visades.

Sammanlagt hade fri-TV-verksamheten en marginal på 23 procent och MTG uppger i rapporten att de avser att ta tillbaka och öka sina skandinaviska reklammarknadsandelar.