Moderna Tidskrifters tidningar.
Moderna Tidskrifters tidningar.
Resumé skrev i förra veckan att Moderna Tidskrifter står på randen till konkurs.

Det unga förlaget, som startades 2010 , har en aktuell skatteskuld hos Kronofogden på 595 000 kronor. Drygt hälften – 316 000 kronor – skulle ha varit betalda redan den 17 juli. Fogden tänker nu starta en utredning mot förlaget, som förra veckan hävdade att pengarna är inbetalda. Nästa deadline till kronofogden är den 20 augusti då 279 000 kronor ska vara inne.

I förlagets första bokslut som sträcker sig från den 9 augusti 2010 till den 31 december 2011 framgår att bolaget är konkursmässigt. Omsättningen uppgick under de 17 månaderna till 9,5 miljoner kronor, men Moderna Tidskrifter gör en rörelseförlust på 3,5 miljoner kronor. Det egna kapitalet i företaget ligger på -3,6 miljoner kronor, vilket får revisorn att konstatera: "Årsredovisningen har upprättats under antagande om fortsatt drift. Bolagets ekonomiska situation är sådan att ett betydande kapitaltillskott erfodras för att säkerställa den fortsatta driften".

– Det är alltid kul med uppstickarförlag, men samtidigt är det en tuff bana att ge sig in på, och det är svårt att få lönsamhet i produkterna på kort sikt. Man behöver mycket kapital i ryggen. Det tar två-tre år att få produkterna att gå runt av sig själva, säger Frida Åberg, printchef på mediebyrån Carat.

Tidskriftsexperten Olle Lidbom tycker att förlaget är en frisk fläkt som hållit "Duracell-tempo", men betonar att de ekonomiska problemen visar hur tufft det är på tidskriftsmarknaden i dag.

– Det som de gjort hittills är ganska enastående. De har fått ganska stort genomslag och lyckats hitta ämnen och personer som berör. Det har också varit spinn runt lanseringarna och det har sett ut att fungera med annonsförsäljningen. Men det är väldigt tufft och svårt att starta tidskrifter i dag, det är väldigt kapitalkrävande i början, säger Olle Lidbom.

Har det gått för fort för Moderna Tidskrifter?
– Både och, hade de bara startat en eller två tidningar hade de varit ett för litet förlag, de var tvungna att göra en större satsning och hålla högt tempo för att ha en chans.

Johan Möller, vice vd för Moderna Tidskrifter:

– Vi har rejäl växtverk och det är en skakig marknad. Men vi planerar för fullt för att köra vidare.