Den nya sajten har byggts ihop med läsarna som fått ge feedback genom att via en länk följa betaversionens utveckling.

– Ambitionen är att göra sajten snabbare, mer tillgänglig och enklare att navigera. Här får vi plats med ännu fler nyheter på aftonbladet.se, säger säger Rickard Westman, projektledare.

Aftonbladet.se hade över 5 miljoner unika besökare förra veckan.

Se sajten här.

Så kommenterar Aftonbladet den nya sajten:

• På den nya sajten står nyheterna tydligt i fokus. Hela vänsterspalten ger plats åt ett nyhetsflöde med de senaste nyheterna från varje avdelning.

• Toppnyheten kan varieras över fyra bredder beroende på nyhetsläge. Typsnitt och utgörning skiljer sig fortfarande från papperstidningen. Trenden mot att ge papperstidning och sajt samma uttryck i form av typsnitt och featureiserad redigering med rubriker i bilder och så vidare tror vi inte på.

• Navigeringen återfinns nu i sidtoppen och gör det enklare att hitta till rätt avdelning.

• Sajten får ett enhetligare och mer kraftfullt grafiskt uttryck. Läsupplevelsen har blivit lugnare genom renare typografi, blå länkar har tagits bort, annonser som klipper av brödtext är borta och alla grafiska element har gjorts enhetligt röda.

• Laddningstiderna har minskats genom ny, effektivare kod och som en effekt av att det så kallade ”släpet” i botten på sidorna tagits bort och ersatts av ”Läs mer”-länkar.

• Annonsörerna får tre nya premiumformat. Två av dem, varav ett på startsidan, är annonser som hänger kvar i kanten på skärmen när man scrollar. På artikelnivå kommer också nya ”bottenpanorama overlay”, ett fullbreddsformat som exponeras efter avslutad artikel.

Arbetsgrupp:

Rickard Westman, projektledare

Per Lindén, AD

Joakim Ottosson, editionschef

Nina Johansson, redaktör

Catarina Smedshammar, interaktionsdesigner

Fredrik Wärnsberg, UX

Aftonbladets IT-utvecklingsavdelning