Jan Stenbeck.
Jan Stenbeck.
Pjäsen "Fursten" med Allan Svensson i huvudrollen sålde fulla hus på Uppsala stadsteater under våren. Monologen, vars titel anspelar på Machiavellis 1500-talsverk har även rosats av kritikerkåren. Nu vill Stockholm stadsteater sätta upp pjäsen nästa år.

Men Allan Svensson kan redan ha gjort sin sista föreställning som den mytomspunne finansmannen och mediemogulen Jan Stenbeck. Dramatikern Malin Lagerlöf och regissören Eva Dahlman har legat i en upphovsrättstvist med författaren Per Andersson som år 2000 gav ut biografi "Stenbeck- ett reportage om det virituella bruket". Två år innan affärsmannens bortgång.

– Jag har inte pratat med honom personligen och inte sett några mail. Det där har skötts av Dramatikerförbundet och deras jurister, säger Malin Lagerlöf som skrivit manuset till "Fursten".

Enligt Malin Lagerlöf ingick Per Anderssons biografi som en av flera i researchen under manusarbetet. Utöver böckerna intervjuade Malin Lagerlöf flera nyckelpersoner inom näringslivet och mediesfären för att få fram fakta kring Jan Stenbecks person. Pjäsen som skrevs på initiativ av Uppsala stadsteaters chef Linus Tunström hade sin senaste föreställning i maj 2012.

Susin Lindblom jurist på Dramatikerförbundet som haft Malin Lagerlöf som klient i tvisten med Per Andersson vill varken bekräfta i fall den upphovsrättsliga tvisten är löst.

– Jag kan inte prata med mina klienter. Vi är en medlemsorganisation och jag kommenterar inga ärenden.

Stockholms stadsteater ligger just nu i förhandlingar om att sätta upp "Fursten". Teaterchefen Benny Fredrikssons ambition är att pjäsen visas i Stockholm tidigt under nästa år.

Varför är du intresserad av "Fursten"?
– Det handlar om en person vars historia kan liknas vid ett modernt kungadrama. Han trädde in i offentligheten när Sverige som nation befann sig ett skifte och gjorde saker ingen hade kunnat förvänta sig.

Vad gör Jan Stenbeck extra intressant rent dramaturgiskt?
– Stenbeck är mycket tacksam som dramatisk figur. Han var excentrisk och extrovert. Han ville väldigt gärna kommunicera sina visioner, säger Stockholm stadsteaters chef Benny Fredriksson.

Under manusarbetet har Malin Lagerlöf tagit del av en hord av historier kring Jan Stenbeck. En komplex person. Lika charmig och briljant som grym. En affärsman som förändrade medielandskapet. Manusförfattaren jobbade själv som journalist på 1990-talet. Bland annat en kortare tid på det Kinneviksägda produktionsbolaget Strix. Även om det är svårt att avgöra i vilket utsträckning den kontroversielle mediemogulen revolutionerade medielandskapet tror förstår hon varför hans person fortfarande berör.

– Sverige är ett annat Sverige innan Stenbeck kom in i bilden, på gott och ont. Stenbeck gjorde skillnad, även om ingen kan veta hur stor del han hade i förändringen. Nästan alla personer jag intervjuade hade sin egen bild av Stenbeck.