Annonsen med det "öppna brevet".
Annonsen med det "öppna brevet".
Folkia menar att SVT är värre kålsupare. Det framgår av en annonsdrive som bolaget kör nu i dagarna.

– Jag har inga kommentarer till det, det är snarare en fråga för Radiotjänst, säger Eva Landahl, chef för SVT:s Aktuellt. 

”Radiotjänst är ett dotterbolag till SVT, SR och UR med uppgift att driva in pengar för TV-licensen. Med SVT:s retorik skulle det säkert kallas en ”lukrativ affär”. Radiotjänst fakturerar oftast TV-licensen kvartalsvis då den kostar 519 kr per kvartal och har rätt att ta ut högre påminnelseavgift än vad som är brukligt, första gången 75 kr. Påminnelseavgiften måste betalas inom 15 dagar och ger därmed en effektiv årsränta på det förfallna beloppet på 2 569%. Om du inte betalar i tid får du en extra påminnelseavgift på 207 kr och ytterligare 15 dagars betalningstid vilket ger en effektiv årsränta på svindlande 352 313%. Sedan går ärendet till Kronofogden för indrivning”, sytår det bland annat i annonsen.

Johan Gernandt
, kommunikationschef på Radiotjänst, menar att Folkia jämför äpplen med päron.

– Vi känner oss inte attackerade. Jag har snabbt tittat igenom annonsen och tycker väl att Folkia här blandar ihop begrepp och sammanhang på ett spektakulärt sätt. Varken SVT, UR eller SR har något att göra med avgifterna. Det avgörs i ett avtal mellan staten och Radiotjänst, programbolagen har ingen påverkan, säger han till Dagensmedia.se.