Pierre Bergström, försäljningschef på SvD.
Pierre Bergström, försäljningschef på SvD.
Augustimånaden blev mörk för hela mediebranschen. Enligt statistik från Sveriges Mediebyråer rasar medieinvesteringarna med 13 procent jämfört med motsvarande period 2011.

Storstadspressen är ett av de medieslag som drabbats hårdast. En nedgång på 17 procent i augusti vittnar om en sommarsvacka, men också på en strukturomvandling som vi inte sett det sista av, tror Svenska Dagbladets försäljningsdirektör Pierre Bergström.

– Det här är en indikation på den strukturella förändring som vi har sett länge och som kommer fortsätta under en längre tid. De digitala plattformarna blir alltmer attraktiva för läsarna och intäkterna följer med, säger Pierre Bergström till Resumé.

I augusti blev Schibsteds sparpaket klart där SvD tvingas till ett rejält stålbad. Tidningens organisation kommer att bantas med uppemot 60 tjänster och det råder en stor osäkerhet kring vilken typ av papperstidning som kommer när den slimmade organisationen har satt sig.

Pierre Bergström vill inte i detalj nämna hur försäljningen fortlöpt i augusti. Tidningens fokusområden är nyheter, kultur och näringsliv. Detta gör att man inte har kunnat kapitalisera på sportåret 2012, med fotbolls-em och sommar-OS på samma sätt som kvällstidningarna.

– Framöver handlar det om att skapa en produkt i flera kanaler som är anpassad för framtiden. De som är bäst på att anpassa sig kommer att vara mest framgångsrika i den här strukturförändringen, jag är övertygad om att SvD kommer stå som segrare i den strukturella förändringen säger Pierre Bergström.

Hur har ni jobbat för att göra pappret till en mer lyckad affär?
– Pappret är fortfarande den klart större delen av affären, även om det digitala ökar konstant. Vi har jobbat med tematisering för att matcha ihop läsarna med annonsörerna. Ett lyckat exempel är vår pensionsguide som kom i våras.

SvD:s annonsförsäljning 2011

Annonsintäkter print: 515 Mkr

Annonsintäkter svd.se: 46 Mkr

EBITDA: 87 Mkr