Dan Morén.
Dan Morén.
Foto: Resumé.
I förra veckan redovisade Sveriges Mediebyråer statistik för medieinvesteringarna i augusti. Sett över alla kanaler gick medieinvesteringarna ned med 13 procent. Storstadspressen var ett av de medieslagen som drabbades hårdast med en nedgång på 17 procent. Storstadspressen kan inte dra nytta av stora sportevenemang på samma sätt som kvällspressen, något som påverkade augustisiffrorna då sommar-OS i London ingick i perioden.

– Historiskt har inte morgonpress kunnat kapitalisera på sportevenemang som kvällspressen. Vi har fått kampanjer under sommaren som är rent kopplade till dessa evenemang som var i linje med våra förväntningar, säger DN:s annonsdirektör Dan Morén.

För att re-kapitalisera i print har Dagens Nyheter lanserat DN Total, en extra distribuerad Stockholms-del till 210 000 hushåll som inte har tidningen.

– Den har verkligen varit en succé. Vi ger ut DN Total på torsdagar och den ger kunderna möjlighet att nå 450 000 hushåll. Tillsammans med GP och Sydsvenskan har vi även startat Citymagasin. Vi följer även noggrant hur våra läsare uppfattar vår tidning och gör små och mellanstora förändringar i tidningen kontinuerligt, säger Dan Morén.

Vad kommer att vara avgörande för att vara lyckosam i den strukturomvandling som pågår, där print tappar intäkter och läsare till digitala plattformar?
– Jag tror fortfarande att tidningen har en lång tid framför sig med möjlighet att erbjuda en tidningsprodukt som läsarna vill prenumerera på och som har goda möjligheter att lämna ett positivt resultat. Det viktiga är att vi ökar intensiteten i arbetat med att lösa digitala produkter, säger Dan Morén och fortsätter:

– Den nyhetsbevakning som Dagens Nyheter erbjuder kommer det alltid finnas ett behov av och en vilja att betala för. Det som är avgörande i denna strukturförvandling som vi ser är att hitta en affärsmodell för att ta betalt för vårt material på de digitala plattformar när läsarna vill ta del av nyheten.