Kungliga Magasinet.
Kungliga Magasinet.

Resumé har tidigare rapporterat om Moderna Tidskrifters tunga år med skatteskulder och blödande ekonomi. Förra veckan blev de även av med sin F-skattsedel.

För ett tag sedan blev det också känt att Isabella ”Blondinbella” Löwengrip har sålt Egoboost och den förlusttyngda tidningen har tagits över av Moderna Tidskrifters grundare.

Nu kommer nästa bakslag då hovexperten Roger Lundgren och Moderna Tidskrifter har ingått avtal om att överlåta utgivningen av hans tidning Kungliga Magasinet som startade i våras.

– Detta är helt enligt den ursprungliga planen med Kungliga Magasinet och jag är glad att vi nu kunnat genomföra detta på det sätt vi tänkt, säger Roger Lundgren i en kommentar.

– Jag är glad att vi nu hittat en långsiktig lösning för tidningens fortsatta utveckling.

Kungliga Magasinet kommer från och med nu att ges ut av ett nybildat förlag med fokus på frågor kring kungligheter i Sverige och Europa. Det nya förlaget kommer att ägas av Roger Lundgren tillsammans med MDG Publishing AB.

Enligt Johan Möller, vice vd på Moderna Tidskrifter, så är det inte ett bakslag, utan de har fått bra betalt för att släppa tidningen.

– Vi hade ett avtal med Roger om tre nummer för att starta upp tidningen och få ut den på marknaden. Sedan sträckte det sig inte det avtalet längre än så.

– Då fick vi ett förslag om att köpa ut tidningen. Vi har haft långa förhandlingar om att sätta ett pris.

Men om tidningen är en så stor framgång, varför vill ni inte ha kvar den?
– Vi har gjort så här med flera tidningar förut att vi har varit med och startat dem och sedan har de gått vidare. Vi behöver lägga tid på andra titlar och när vi fick erbjudandet passade det bra.

Hur mycket pengar har ni fått i uppgörelsen?
– Det får jag inte gå ut med.