Olle Lidbom.
Olle Lidbom.
Foto: Andreas Elgstrand.
– Tidningen hade betydligt högre ambitioner när den startade och siktade mot en upplaga på 100 000 när den lanserades. Chic nådde knappt 30 000 - och även om den hade en plats på annonsmarknaden så byggde konceptet på upplaga. Lösnummermarknaden är stenhård i hela världen just nu och det är hart när omöjligt att slå igenom det enorma bruset i hyllan, säger Olle Lidbom.

Vad har gjorts fel?
– Egentligen ingenting, bara tajmingen. Hade den lanserats för 10 år sedan hade Chic kanske hunnit nå upplaga. Men tidskriftsbranschen är inne i stort strukturellt skifte på framförallt lösnummermarknaden och ingen i västvärlden klarar av att bygga stora upplagor från scratch längre.

Det verkar vara svårt för magasinen att nå unga tjejer, Hur ska magasinen vända trenden?
– Det finns en tes om att 70-talisterna är de sista tidskriftsläsarna och den teorin känns solid för det här segmentet. Varumärkena kan säkert överleva på olika sätt, men den tryckta tidskriften mot den här målgruppen lär dö sotdöden. Mormödrarna kanske löser en prenumeration till sina barnbarn - och annonsköparna kanske föredrar annonsmiljön framför den digitala. Men i grunden är segmentet chanslöst.

Har Allers fler problemtidningar?
– Jag tror Isabellas har det tufft. Den är nedlagd i Norge och den har inte hittat sin plats i Sverige. I övrigt ser Allers portfölj stark ut, från Café och Elle till familjetidningarna. Det som saknas är väl en tydlig digital strategi, men den sägs vara på väg.

Hur går det för Chics konkurrenter i samma segment?
– Cosmopolitan verkar ha det tufft, upplagan backade 13 procent förra året – stjärnorna står inte riktigt i zenit för Cosmopolitan. Men damoklessvärdet hängde lägre över Chic. Sen undrar jag över hur länge Passion for Business och Egoboost ska hålla ut.