DI Weekends jubileumsnummer i dag.
DI Weekends jubileumsnummer i dag.
I dag ger Di Weekend ut ett 124 sidor tjockt jubileumsnummer i samband med att tidningen firar 10 år. Med 51 annonser totalt. 36 helsidesannonser och två uppslagsannonser estimerar Resumé den totala annonsförsäljningen till uppemot fem miljoner kronor.

Den enskilda edition som omsatt mest i svensk tidningshistoria.

– Det här är det enskilda nummer som gett oss mest intäkter, säger Erik Lennmark annonsdirektör på Dagens Industri.

Dagens Industris annonsavdelning började bearbeta sina kunder redan i våras. Man uppvaktade lojala kunder som varit med från starten som Audi, Volkswagen och Gant.

När man bestämde sig för att ha ett 3D-omslag gavs möjligheten till en annons i samma unika format på baksidan. Audis marknadschef Irene Bernald nappade på erbjudandet.

Varför blev annonsförsäljningen så framgångsrik?
– Vi har ett starkt varumärke, en unik målgrupp och har arbetat hårt sedan i våras, säger Erik Lennmark.

Tioårsfirandet var ett bra tillfälle för annonsörerna att synas i tidningen. Säljaren HG Sturén ger sin bild av framgången.
– Vi har jobbat med alla typer av bearbetning och gick tidigt i våras ut med informationen om specialnumret till våra kunder. Vi har lagt extra krut på det här, det har varit ett jättejobb.

Di Weekend har funnits i tio år. Varför har den blivit en framgångssaga?
– Jag skulle kort säga bredden, tonläget och djupet i det redaktionella innehållet. Di Weekend är inte bara en bilaga utan en egen tidning. I intervjuerna får man djupet. Med bredden menar jag att tidningen aldrig har låst sig vid ett visst ämnesområde, säger Erik Lennmark.