Charlotta Flinkenberg.
Charlotta Flinkenberg.
Foto: Resumé.
13 medarbetare berörs när Chic läggs ner. Förhandlingarna med facket inleds och det återstår att se om alla måste lämna förlaget.

– Vi sitter och planerar sista numret och hur vi sak säga hejdå till våra läsare på ett bra och värdigt sätt. Vi håller fanan högt ända in mot slutet, säger Charlotta Flinkenberg som drog igång tidningen i Allers regi för fem år sedan.

Målgruppen unga tjejer har blivit allt svårare att nå för förlagen.

– Unga tjejer är ganska kräsna och inte så villiga att betala för den här typen av material. De är bortskämda med att få mycket gratis och vill ha infon i mobilen. Då måste vi erbjuda något oerhört exklusivt och unikt, säger Charlotta Flinkenberg.

– Chic har haft en ganska hygglig upplaga med god annonsingång och haft Allers mest framgångsrika sajt. Men det är en kostsam produkt att göra, tidningen är för dyr att fortsätta att ge ut och det har helt enkelt inte gått tillräckligt bra. Vi har inte sålt så värst mycket sämre än någon annan tidning i vårt segment, men det räcker inte när konjunkturen är så här.

Chic har alltid kommit ut varannan vecka. Flera andra tidningar i segmentet har tvingats gå ner till tvåveckorsutgivning som Veckorevyn och Sofis Mode som båda nu har det tufft. Resumés tidskriftsexpert Olle Lidbom spår också att det blir fler nedläggningar av titlar.

– Sajten har ironiskt nog gått otroligt bra de senaste veckorna. Vi ligger runt 100 000 unika besökare i veckan, säger Charlotta Flinkenberg.

Chic.se har också profilerade bloggare som bland annat Chloé Schuterman Dolhem och Hollywoodfrun Isabel Adrian. Det återstår att se vad som händer med deras kontrakt.

Charlotta Flinkenberg är självkritisk.

– Jag har gjort allt jag kan, men jag har inte fixat biffen, jag har inte lyckats med uppdraget, tyvärr.

Vad händer för din del nu?
– Det vet jag inte än.

Chic hade en upplaga på 26 100 ex 2011 och 113 000 läsare enligt Orvesto Helår 2011.