Petra Lindell kom till S från Svensk Damtidning där hon var redaktionschef.

Tidningen är nu en ljusglimt hos pressade Bonnier Tidskrifter efter en stark sommar med rekordförsäljning.

Nummer 15 sålde bättre än det framgångsrika bröllopsnumret med Victoria och Daniel och blev därmed tidningens mest sålda lösnummer någonsin. S ökade försäljningen med 28 procent över hela sommaren.

– Vårt stora juli/semesternummer ökade vi hela 46 procent jämfört med samma utgåva förra året, det nummer som var störst förra året, säger Petra Lindell.

Hon tror att det nya tilltalet, som påminner om Svensk Damtidnings ton, lockar fler läsare.

– Vi försöker alltid att hitta en positiv vinkel. Vi vill att man ska ha ett leende på läpparna när man lägger ifrån sig tidningen. Dessutom har vi blivit kungligare. Vi har alltid minst ett kungligt budskap på omslaget.

Alltså inga bråk, elaka sågningar och otrohet i tidningen mer?
– Jodå, det kan det mycket väl bli. Man vet ju aldrig vad kändisarna har för sig, haha. Men, vi låter dem göra sina egna misstag så att säga. Vi rapporterar gärna, men skriver inget elakt skvaller.

Hur drabbas ni av BT:s nedskärningar?
– Vi har också drabbats av nedskärningarna så det är klart att det känns. Alla jobbar hårt och det blir ännu mer jobb för alla som är kvar. Tack och lov lyckas alla på redaktionen ändå hålla humöret på topp. Förmodligen därför det ger resultat också.

Hur är annonsingången?
– Den har också ökat. Vi bytte annonsbolag i somras och de har verkligen gjort ett toppenjobb. De lovar även att det kommer att se ännu bättre ut från och med årsskiftet.

Hur många är ni på redaktionen nu?
– Vi är sju personer på redaktionen. Den åttonde har precis slutat...tyvärr. Så vi är ganska få som fyller en tvåveckorstidning. Men det går.

Upplagan mäts inte hos TS, men den ligger på 50 000- 60 000 ex.