Viaplay och de andra om demand-tjänsterna slåss om kunderna.
Viaplay och de andra om demand-tjänsterna slåss om kunderna.
2011 började MTG lägga större finansiella resurser på Viasats digitala plattformar. Varumärket byttes från Viasat on Demand till dagens Viaplay som bröts ut som ett systerbolag till Viasat. Vid sidan av sport och film har Viaplay nu också lagt mycket krut på att knipa rättigheter till tv-serier. I juni rullade Viaplay ut en intensiv marknadsföringskampanj med innehållet i fokus.

– Vi vill vara den största aktören på marknaden, säger Niclas Ekdahl vd på Viaplay som i våras flyttade hem efter tio år på MTG i London.

Satsningen på tv-rättigheter är kostsam och innefattar bland annat hela säsonger av amerikanska storserier, inköpta från US Studios Vid sidan av filmavtalen med SF och nordisk Film har man säkrat filmavtal med Universal, Sony och Disney. Viaplays största konkurrent på den svenska marknaden C More nyligen förnyade avtal med HBO och Sony.

– Sport har varit ett medvetet fokus från Viasat sedan 2008. Nu hoppas vi kunna göra samma resa med film, säger Karin Zingmark presschef på Viasat och får medhåll av Niclas Ekdahl:

– Tidigare kunde våra kunder hyra filmer under 24 timmar. Det var ingen lyckad strategi. På filmsidan slår ingen oss på fingrarna längre, säger Niclas Ekdahl.

Finns det någon framtid för det linjära tablå-tittandet?
– Om man tittar på teknikutvecklingen så tror jag snarare att tablå-tv:n kommer att vara det som driver on demand-tittandet. Idag är uppemot 90 procent av tittandet på Viaplay paketerad traditionell tablå-tv. I USA räknar man i år med att det digitala tittandet på film kommer att överskrida tittandet när det kommer till DVD-produkter. På samma sätt kommer vi att få se en utveckling för tv där den digitala kakan kommer att äta av det fysiska tv-tittandet på ett tydligare sätt än striden mellan online-tittande och linjärt tittande.

HBO Nordic, Netflix, Magine och Filmnet - på kort tid har flera internetbaserade tv-tjänster lanserats på den svenska marknaden. Från vissa håll har röster höjts om att de etablerade operatörerna nu tappar i betydelse. Med hänsyn till utvecklingen på andra marknader räknar Niclas Ekdahl med att både Netflix och HBO Nordic kommer att erbjuda ett mer begränsat utbud i Sverige än på sina respektive hemmamarknader.

Hur ser ni på konkurrenternas intåg i höst?
– Det blir det en utbudsflod på marknaden som skapar en period av fragmentering. I slutändan tror jag att konsumenten inte vill ha så våldsamt många tjänster. De kommer att välja den aktör som bäst aggregerar innehållet och kan erbjuda både tv-serier, film och sport.

Hur rustar ni er för den nya konkurrenssituation som har uppstått?
– Devisen "Content is king" gäller fortfarande. Genom att vi har säkrat rättigheterna inom en överskådlig framtid så anser jag att vi kommer att ha vara ledande när det kommer till innehåll gentemot våra konkurrenter. Inte minst på film- och sportsidan. Vår fördel är att vi inte är låsta till en leverantör som exempelvis HBO Nordic.

På sportsidan förlängde Viasat rättigheterna för engelska fotbollsligan Premier League i våras. Champions League-rättigheterna har MTG suttit på sedan starten 1992 och den internationella toppfotbollen fortsätter att vara en hörnsten i MTG:s och Viasats verksamhet.

– Sport är viktigt när vi särskiljer oss gentemot de nya aktörerna, säger Niclas Ekdahl.

Hur gör ni för att möta den "gratiskultur" som växt fram bland de unga konsumenterna?
– Det är ett gissel. Undersökningar som vi gör talar för att det finns en ganska hög betalningsvilja. Toleransen mot illegal nedladdning har också sjunkit. Vi hoppas att de förbättringar vi har gjort när det kommer till användarvänlighet får folk att ta sig i kragen, säger Niclas Ekdahl som samtidigt passar på att berömma det arbetet konkurrenterna gjort med sina digitala plattformar:

– Alla mediehusen har gjort ett jättejobb med play-tjänsterna. Det har vi alla vunnit mycket på. Vi ser att det går att få betalt. För 4-5 år sedan fanns en oro konsumenten skulle tro att allt på nätet var gratis. I bästa fall räknade vi med annonsintäkter. Vi har bevisat att det går att ta betalt för digitala plattformar.