Gårdagens stora samtalsämne i medier och sociala medier var nyheten i Dagens Nyheter om att Kulturhuset i Stockholm har bestämt sig för att flytta alla Tintin-böcker från sitt ungdomsbibliotek TioTretton.

Kulturhusets ansvarige för att utveckla barn- och ungkulturverksamheten, Behrang Miri, motiverade beslutet med att böckerna ger en ”exotiserande” bild av bland annat afrikaner och han sa att Kulturhusets ungdomsavdelning ska fortsätta leta efter böcker med ”homofobiskt och utlänningsfientligt innehåll.”

Men efter en kritikstorm i sociala medier om att det var censur backade Kulturhuset och gick ut med ett pressmeddelande om att Tintin-böckerna får stanna på TioTretton.

Kulturhusets kommunikationschef Charlotte Gateau berättar för Resume.se att de fick ägna hela gårdagen åt att prata med medier och försöka hantera situationen.

– Vi har försökt vara så öppna vi kan med media. Vi har haft långa listor med personer som vi har ringt upp. Vi tog beslutet att detta var främst en ledningsfråga så Kulturhusets chef Eric Sjöström fick svara på frågorna, säger hon.

De har även låtit personalen på Serieteket svara på mediernas frågor då de besitter en expertis när det gäller serier och Charlotte Gateau menar att inslagen med dem har varit de mest nyanserade.

– Vi har också velat komma tillbaka till sakfrågan som rör att det på bibliotek ständigt pågår en reflektion kring vilken litteratur man ska ha, säger hon och fortsätter:

– I det här fallet var det ett olyckligt beslut. Men Tintin-böcker fanns kvar på Serieteket som ligger fyra meter bort från TioTretton så det handlar inte om att böckerna har rensats ut från Kulturhuset.

I diskussionen på sociala medier under gårdagen anklagade vissa DN:s artikel för att vara hårt vinklad då den gav bilden av att Tintin-böckerna hade rensats ut från hela Kulturhuset och DN själva ändrade artikeln på nätet.

Håller du med om att DN-artikeln var hårt vinklad?
– Jag håller helt med om att den var hårt vinklad och det var därför det var viktigt att ge en mer nyanserad bild av hur det faktiskt ligger till.

Visste ni på kommunikationsavdelningen om DN-intervjun innan den skulle publiceras?
– Det blev en surprise på det sättet att vi inte fick kännedom innan intervjun. Jag fick veta om att den skulle publiceras kvällen innan. 



Var ni beredda på så starka reaktioner?
– Jag kan säga att när vi såg DN-artikeln på morgonen, innan sociala medier-flödet hade satt igång, så samlades vi jättesnabbt till ett möte där vi kom fram till att beslutet var ogenomtänkt. Vi insåg redan då att det skulle bli starka reaktioner.

Behrang Miri har hittills inte uttalat sig förutom i pressmeddelandet, är det en medveten strategi?
– Han var väldigt olycklig kring det i går och vi gjorde valet att Behrang skulle få pusta ut och landa lite i det innan han uttalar sig. Han är förstås inte så van vid den här typen av medietryck.

Det här påverkar Kulturhuset som varumärke, hur hanterar ni det?
– Så långt har vi inte kommit. Det kommer vi att diskutera under dagen. Så klart det påverkar bilden av Kulturhuset och det måste vi hantera på något sätt, säger Charlotte Gateau.