Hannah Widell och Amanda Schulmans magasin i Aftonbladets regi slår sig in i lifestyle-segmentet.

Där finns sedan tidigare bland annat Amelia. Åsa Lundegård, chefredaktör på Amelia, förklarar att magasinsmarknaden är enormt mättad. Däremot tror hon att tidningsläsare är mer dedikerade idag, mer måna om kvalitet och valuta för pengarna. Så det finns möjlighet sälja tidningar trots allt.

– Att starta en ny tidning idag är modigt men Hannah och Amanda har ju visat att de är duktiga i nya kanaler. Det är en förutsättning för att lanserara ett magasin idag. Det är svårt att säga något om hur det kommer att gå, det beror förstås på förväntningarna. Men helst ska man nå en relativt hög upplaga redan under de första månaderna, eller åtminstone första året. Därefter är det svårt att svinga sig upp till några fantastiska nivåer, säger hon.

Olle Lidbom som driver bloggen vassaeggen.se och skriver medieanalys i Resumé menar att systrarna har ett bra koncept för att nå framgång.

– Att marknadsföra en tidning genom karaktäristiska personligheter är något som blir allt vanligare. Det kommer få C/o Hannah & Amanda att sticka ut bland de övriga magasinen. Vi har fått se prov på det bland tidskrifterna i USA de senaste tio åren.

Han tror även att C/o Hannah & Amanda inte kommer vara någon vidare konkurrent till månadsmagasinen utan bör snarare ses som ett komplement till Aftonbladet för att säkra kvinnliga läsare.

Frida Åberg på Carat påpekar nyttan av att ha en stor tidning i ryggen.
– C/o Hanna & Amanda kommer att tjäna mycket på att ha Aftonbladet bakom sig. Kvällstidningarna är duktiga på lanseringar och deras redan etablerade läsare ger ofta en dragning. I steg två är det givetvis produkten i sig som måste locka till återköp, säger hon.