Resumé har tidigare skrivit om Icons magra försäljning. Magasinet, som drog i gång i september i fjol, har inte levt upp till förväntningarna hos hårt prövade Bonnier Tidskrifters ledning.

Icon och tidningen S är de två magasin som ligger i farozonen när Bonnier Tidskrifter ser över titlarna, enligt källor till Resumé.

För BT är Icon en prestigesatsning men frågan är hur länge tålamodet räcker. Det som talar för produkten är att det finns en relativt attraktiv annonsmarknad för den manliga målgruppen som inte slår mot de andra många kvinnoorienterade tidningarna på BT.

Bonnier Tidskrifters vd Mats Carleson hänvisar till Daniel Frodin, förlagschef för bland annat Icon.

Icon ligger på cirka 15 000 ex. Ni behöver sälja det dubbla. Hur jobbar ni med att öka försäljningen?
– Dina uppgifter stämmer inte alls, säger Daniel Frodin.

Hur ser du själv på läget för Icon?
– Läget är stabilt och vi ökar hela tiden, framför allt på prenumerationer.

Vad tror du om Icons framtid?
– Jag vet att den ser ljus ut.

Men det finns ljuspunkter också. Sköna Hem, Kamratposten, Damernas Värld och M-Magasin går bra.