Chefredaktören Peter Fellman är inte glad över sajtens trafikutveckling.
Chefredaktören Peter Fellman är inte glad över sajtens trafikutveckling.

Papperstidningen Dagens Industri går som tåget men på nätet upplever sajten ett ras i antal unika besökare och sidvisningar.

Antalet sidvisningar per vecka har sjunkit från runt 18,5 miljoner i våras till cirka 11,6 miljoner.

Antalet unika besökare per vecka har minskat från över 900 000 i våras till 770 000.

De anmärkningsvärda siffrorna tros ha att göra med omgörningen av DI.se i juni. Men så mycket stryck ska inte trafiken ta av en omgörning normalt. Brukligt är att trafiken går ner någon vecka efter en sajtomgörning på grund av buggar och annat, men nu har det gått lång tid sedan lanseringen av nya DI.se.

DI:s chefredaktör Peter Fellman är inte glad och sätter press på Bonnier Digital.

– Nya DI har en helt ny teknisk struktur än den gamla sajten, och vi är fortfarande osäkra på hur mätningen fungerar, en hel del taggningsproblem så alla sidvisningar kommer inte fram, säger han och fortsätter.

– Sedan vi lanserade nya DI.se i somras har vi haft lite inkörningsproblem med att få sajten så snabb som vi vill att den ska vara. Vi räknar med att prestandan är bättre redan nästa vecka. Bonnier Digital, som byggt vår sajt, jobbar jättebra med detta just nu.  Det här är naturligtvis väldigt viktigt för oss eftersom vi har ett så högt tryck på annonssidan.

Se sajtens utveckling här