Johanna Öberg.
Johanna Öberg.
Foto: Metro.
Anledningen till att Metro lanserar just i Puerto Rico är flera, enligt Johanna Öberg. Printmarknaden i Puerto Rico är i storleksordningen den fjärde största i Latinamerika, BNP per capita är den högsta i regionen och dessutom finns, tack vare Puerto Ricos status som ett amerikanskt territorium, alla globala varumärken representerade på marknaden.

– Produktutvecklingen på tidningsmarknaden har varit begränsad då marknaden domineras av en stor spelare. Vi bedömer att det finns utrymme för konkurrens och tycker att den puertoricanska läsaren förtjänar en breddning av sitt nyhetsutbud, säger Johanna Öberg som redan är på plats i Puerto Rico.
 
Hon lämnar nu jobbet som executive vice president global commercial director på Metro International för att flytta med hela familjen till Puerto Rico för att starta upp och vara vd för Metro där.
 
– Jag kunde inte motstå den utmaningen. Att vara med och starta Metro på en ny marknad och se till att nå kommersiell framgång är en unik chans som det bara inte går att missa.
 
Hon har tidigare erfarenhet från Latinamerika som ”utbytesstudent för 20 år sedan”, men har under de senaste tre åren på Metro International även jobbat nära de sju marknader som Metro redan finns på i regionen.
 
Hur länge har du tänkt stanna i Puerto Rico?
– Just nu är jag extremt fokuserad på lanseringen. Det är den enda tidsplanen jag har just nu. Allt beror på hur fort vi lyckas med att etablera oss. När det är dags vill jag vill lämna över ett bolag i mycket god kondition till en lokal vd.

Johanna Öberg har jobbat tre år inom Metro-koncernen. Innan dess var hon bland annat fem år på MTG.