För en månad sedan blev Alexander Lydecker, tidigare på Impact, annonsdirektör på Expressen. Resumé har tidigare skrivit om hur han och tidningen har stöpt om organisationen i olika block för olika ansvarsområden i stället för att ligga under samma paraply.

Vid sidan av omorganisationen bildades en creative sales-avdelning som ska jobba med paketering för alla kanaler.

– Visionen är enkel. Vi ska bli Sveriges bästa mediehus. En organisation som löser kundens problem och är specialister inom varje kanal. Jag vill se oss som samarbetspartner i stället för en säljorganisation, sa Alexander Lydecker då.


Nu kommer nästa steg i omvandlingen när försäljningen på Expressen Magasin förstärks genom ett samarbete med King Street Media, som kommer att hyra in sig i Expressens lokaler.

King Street Media grundades av Alexander Lydecker och Stefan Andersson 2010, och tog snart över säljansvaret för kvällspressens magasin. 2011 tog de över säljansvaret för annonspaketet Impact, där Alexander Lydecker jobbade innan Expressen.

– Vi är ett mediehus som har behandlat våra magasin oerhört väl. Vi är nu i ett skede där vi ska satsa ännu hårdare på att utveckla och prioritera vår magasinkategori. Det här ett exempel på vår satsning, säger Alexander Lydecker i en kommentar.

Expressens Magasin, under ledning av Anna-Clara Welander, satsar på nya utgåvor och nya format under 2013.

– Jag har tidigare sagt att Expressen under 2013 kommer ha en mycket tydligare närvaro ut mot marknaden, och det här är definitivt ett steg i rätt riktning. KingStreet kommer även vara med och utveckla digitala underkategorier som ska ha direkt koppling med de största titlarna, säger Alexander Lydecker.

Samarbetet börjar den 1 januari 2013.