Brian Dunphy intervjuas av SVT:s kulturnyheter. Trots att han blir grillad av både reportern och en spotlight så har han ett tillbakalutat lugn. Pålästa svar levereras med inlevelse och humor. Han är medietränad på en nivå som nästan bara amerikaner kan vara. Till slut börjar kameramannen packa ihop stativ och spottar för att det blivit min tur. Brian Dunphy ber mig ironiskt att rigga och ler åt den gamla Nokia-luren jag använder som diktafon.

Hur upplever du att valkampanjerna i år?
– De har varit typiska skolboksexempel från båda sidor. Ingenting har egentligen varit märkvärdigt eller annorlunda. Jag tycker att marknadsföringen går i en identisk linje med hur det sett ut under tidigare valperioder.

Efter en sekund ändrar han sig och höjer ett finger i luften.
– Romneys totalmiss hör inte till vanligheten. Det har aldrig tidigare hänt att en presidentkandidat avslöjats säga att nästan halva befolkningen är "freeloaders". Det skulle inte förvåna mig om andra kandidater sagt liknande saker men de har kommit undan med det. Idag är tekniken för bra, bandspelarna för små.

Han skakar på huvudet åt misstaget och förklarar att USA aldrig kommer kunna förlåta Romney. Men det är en sak att förlåta och en annan att glömma. Brian känner sig inte alls säker på att Obama får sitta kvar för den skull.

Började du tvivla på Obama efter debatten som hölls i Denver i veckan?
– Jag såg faktiskt inte debatten. Det går aldrig att säga vem som kommer vinna. Presidentkandidaterna kan ställa till det in i det sista, så jag tvivlar alltid. Hörde att Obama inte levererade men det spelar ingen roll. Det är inte nu det räknas. Han vet att det gäller att lägga krutet på slutspurten.

Är det något speciellt runt valet som du gillar att driva med?

– Absolut. Jag gillar att skämta om hur kandidaterna förställer sig när de åker omkring i landet under valkampanjen. De byter roller och ändrar dialekt beroende på vilken stat de besöker. Det är också kul när Romney försöker ge en bild av att han vet precis hur det känns att vara arbetslös.

Brian Dunphy förklarar att Obamas varumärke bygger mycket på familjen. Michelle och barnen ger honom ett emotionellt försprång man inte kan komma i kapp med en vanlig kampanj.

– Jag skulle rösta på Michelle Obama om det gick, det skulle nog hela Amerika. Hon är extremt populär. Bakom varje man finns en kvinna som himlar med ögonen. Det amerikanska folket älskar att se Michelle störa sig när Obama drar ett dåligt skämt eller skratta när han inte hittar orden. På det sättet blir Obama en del av folket.

Presidentkandidater i all ära men du har också en stark röst, hur nyttjar du det?

– Det hjälper mig mycket i undervisningen. Det bästa jag vet är att få mina elever att se filmer eller läsa böcker de annars inte skulle ta i.