Henrik Stangel vd Dagens Industri
Henrik Stangel vd Dagens Industri
Tidigare i dag avslöjade Resumé att Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad påbörjar ett samarbete med en näringslivsbilaga. Första numret kommer ut den 20 oktober.

Sett till de senaste siffrorna från Orvesto Konsument får den nya näringslivsbilagan en gemensam räckvidd på 441 000 ex och slår därmed Dagens Industri som landade på 369 000.


– Det är jätteroligt. Vi blir Sveriges största affärstidning. Det är också ett lysande exempel hur vi morgontidningar måste samarbeta mer. Det här gynnar både läsare och annonsörer, sa Sydsvenskans vd Lars Dahmén till Resumé då.

Dagens Industris vd Henrik Stangel invänder mot påståendet att den nya satsningen från Sydsvenskan och HD skulle skapa Sveriges största affärstidning.
 
– Enskilda bilagor brukar bara nå upp till 70 procent av tidningens räckvidd. Vi vet knappast ännu om vilken räckvidd bilagan kommer att få. Annars tycker jag att initiativet låter klokt. Det är en trend att morgontidningar inleder samarbeten för att effektivisera, säger Henrik Stangel.

Så det är fel att kalla den nya näringslivsbilagan för ”Sveriges största affärstidning”?
– Det är att ta i. Lokalt i Skåne handlar det absolut om en stor näringslivssatsning. Men vi har 50 procent av vår totala läsekrets utspridda utanför Stockholmsområdet. Vi är rikstäckande.

Ser ni tidningen som en konkurrent?
– Nej, de är ingen konkurrent. Som morgontidning kommer de att jobba mot en helt annan del av marknaden. De kommer förmodligen att vara inriktade på privatekonomi, medan vi är riktade mot företagen. Innehållsmässigt tror jag inte att bilagan kommer att motsvara vårt innehåll. Ingen har vår position inom business to business.

Sydsvenskans ekonomiska krönikör Thomas Frostberg ställer sig frågande kring Henrik Stangels analys:

– Henrik Stangel verkar ha missat att Sydsvenskan har gett ut Näringsliv i över två års tid och att inriktningen är just näringslivsbevakning med fokus på företag, entreprenörer och livet i det skånska näringslivet.

Och fortsätter:

– Sydsvenskan Näringsliv påminner snarast om DI Weekend eller Svenska Dagbladets N på söndagar, med fördjupande näringslivsjournalistik, personporträtt och längre reportage. Vi har däremot ingen privatekonomi alls i Näringsliv, som Henrik Stangel verkar tro. Det materialet ligger i vår vanliga A-del, säger Thomas Frostberg.