Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad inleder ett samarbete om en näringslivsbilaga vars första nummer kommer ut den 20 oktober.

Sydsvenskan har sedan maj 2010 gjort en egen näringsbilaga på lördagar, medan HD har haft minimal näringslivsbevakning. Nu inleds ett samarbete där de två tidningarna gör en gemensam näringslivsbilaga en gång i månaden.

– Vi har gjort en egen bilaga ett tag nu som har varit en jätteframgång. Vi har fått bra respons från både läsare och annonsörer. Nu tar vi nästa steg, säger Lars Dahmén, Sydsvenskans vd till Resume.se.

– Vi tar nu ett större perspektiv på hela västra Skåne vilket är viktigt bland annat för att Skåne har en arbetsmarknad där många pendlar till andra städer för att arbeta. Vi blir intressanta för hela Skåne.

Den nya näringslivsbilagan får en gemensam räckvidd på 441 000 ex och slår därmed Dagens Industri.

– Det är jätteroligt. Vi blir Sveriges största affärstidning. Det är också ett lysande exempel hur vi morgontidningar måste samarbeta mer. Det här gynnar både läsare och annonsörer.

Ni kan nu ta hem annonspengar i hela Öresundregionen, jag antar att det spelade in i beslutet?
– Det är jätteviktigt och det skapar även flexibilitet för annonsörerna då de kan välja att köpa annonser lokalt eller för hela regionen.

Har ni fler samarbeten på gång?
– Jag hoppas absolut vi kan hitta fler samarbeten mellan oss morgontidningar, men vi har inga fler planer för tillfället. Både läsare och annonsörer är vinnare på fler samarbeten, säger Lars Dahmén.