Tidningskungen tror sig ha lösningen på tidskriftskrisen. Den 1 november lanserar distributören Flex. Syftet är att konsumenten fritt får välja att prenumerera på tre valfria tidskrifter från de förlag som Tidningskungen har tecknat avtal med.

Vid sidan av den fysiska papperstidningen kommer kunderna att få tillgång till de prenumererade tidningarna digitalt, med planerad start under det första kvartalet 2013.
– Om vi inte startar Flex kommer marknaden att gå ett öde till mötes där titlarna försvinner i en stadig takt. Tidningsbranschen har inte lyckats anpassa sig till den digitala eran. Det de publicerar på digitala plattformar är i regel gratis, säger Tidningskungens vd Johan Sundström till Resumé.

De senaste siffrorna från Orvesto Konsument visar en dyster utveckling för tidsskriftsmarknaden. Merparten av titlarna i mätningen tappade i räckvidd och för vissa var läsarflykten extra allvarlig.

Hur ser du på den verklighetsbeskrivning som Orvestosiffrorna gav?
– Vi ser inte alls lika negativt på branschen. Det finns konsumenter som fortfarande vill ta del av det innehåll som tidskrifterna erbjuder. Men inte nödvändigtvis i det traditionella formatet. Det är här tidningsmarknaden har släpat efter.

Hur allvarlig är situationen för branschen?
– Det påminner om musikindustrin under det tidiga 2000-talet. Man hade ett gäng konsumenter som gillade de traditionella produkterna. Branschen valde då att höja priset steg för steg tills allt brakade samman kring 2004. Folk vet inte idag vad de är beredda att betala för en prenumeration på en tidning.
 
Den senaste tiden har man uppvaktat alla de stora förlagen, varav ett har avböjt förfrågan. Johan Sundström vill inte berätta med vilka förlag Tidningskungen har tecknat avtal.

Har ni en affär om ni inte har tecknat avtal med de största förlagen?
– Självklart inte. Lyckas vi bara sälja in Flex till ett par förlag är det lång ifrån en jättebra produkt. Det här kräver avtal med merparten av de största förlagen.

Hur ska ni locka den yngre generationen som är van att konsumera sina texter gratis?
– Jag tror att folk är trötta på gratismaterialet som till exempel bloggar på nätet. De håller inte en tillräckligt hög kvalitet. Med tidskrifterna finns det ett varumärke som folk litar på. Vi kommer i första hand att rikta oss mot nyblivna föräldrar i 70-talistgenerationen, som kan sprida de tre titlarna i hushållet. Vi kan bara hoppas att den yngre generationen fortsätter att börja läsa tidskrifter vid en tidig ålder.