Pontus Herin.
Pontus Herin.
Foto: Isabelle Ödesjö.
Veckans Affärer har inte haft det lätt det senaste året efter att många av dess mest profilerade medarbetare, Pontus Herin, Camilla Wagner, Torbjörn Carlbom, Jonas Malmborg och Per Grankvist har tagit avgångserbjudanden från Bonnier Tidskrifter.

Tidningen som för ett par år sedan hade ett 20-tal reportrar har nu bara några enstaka kvar.

Dessutom visade de senaste Orvesto-siffrorna att upplagan fortsätter att minska. Denna gång med 27 procent och nu är man nere på 70 000 läsare.

Nu går förre reportern på VA, Pontus Herin, hårt åt sin gamla arbetsplats i ett blogginlägg och menar att de har ”misshandlat” sitt varumärke.

– Det handlar om valet av inriktning och vad man har valt att skriva om. Man har varit dåliga på att skriva om det som är viktigt inom svensk ekonomi och slagsidan har varit åt det man tror är ungt och hippt som ”modeundret” eller några grabbar som gör appar i en källare, säger Pontus Herin till Resume.se.

– Det finns en ängslighet i desperationen att locka unga läsare. Den bygger på en felanalys att unga skulle vara intresserade av andra saker, men de är också intresserade av det viktiga som sker inom svensk ekonomi. Resultatet blir att man inte lockar unga läsare och tappar de gamla.

Pontus Herin menar även att VA har misslyckats med webben. Att de borde satsa mer på fördjupningar, analyser och reportage än på att ”snuttefiera” och skriva snabba korta nyheter.

Mest kritisk är han dock mot att VA låter sponsorer till sina events påverka tidningens bevakning och innehåll.

– Alla tidningar har events, men poängen är att de flesta gör det som en redaktionell kvalitativ produkt. VA har devalverat sitt varumärke genom att låta annonsörer påverka innehållet.

Hur menar du?
– En sponsor betalar inte för att bara ha en banderoll. Så klart de får vara med och tycka till om allt. VA gör fel i att de lovar att bevaka företagets ämnesområde om företaget sponsrar. Har man ett stort energievent har man dels ett nummer bara om energifrågor, men man lovar också att skriva om det resten av året.

– Jag vet inte exakt hur de avtalen ser ut, men det har man varit helt öppna med. Det jag menar är att låter man företag betala för att bevaka deras ämnesområde så har man sålt ut sitt oberoende.

Allt det du tar upp, menar du att det har lett till läsartappet?
– Det tror jag absolut. Jag träffar ofta läsare som tycker att det har gått utför och som läsare kan man nog känna att man inte håller i en oberoende produkt. Folk fattar ju ofta varför VA skriver om vissa ämnesområden. Det skapas en oärlighet som är skadlig.

Varför kommer du med denna kritik först nu?
– Jag är inte bitter även om några säkert tror det. Jag lämnade VA helt frivilligt och var helt öppen med min kritik även när jag jobbade där, även om jag inte gick ut med den officiellt.

– Jag var allt annat än en glädjespridare mina sista två år, men det är för att jag är engagerad och var upprörd över utvecklingen. Jag måste dock säga att man lyssnade på min kritik och att det var högt i tak.

Vad tycker du då att Veckans Affärer ska göra för att vända den dåliga trenden?
- Jag tycker att de måste återerövra någon slags seriositet och trovärdighet så att det blir tydligt att att man kan svensk ekonomi och dess logiker och samband. Det är viktigt att det finns sådana redaktörer i förarsätet. Fast ett annat problem är att det finns för många aktörer på marknaden. Det behöver ske en konsolidering och det hoppas jag att även Bonnier förstår, säger Pontus Herin.

Claes de Faire är tf chefredaktör för Veckans Affärer.

Pontus Herin menar att VA låter annonsörer påverka tidningens bevakning, vad säger du om det?
– Jag har varit tf chefredaktör på VA i ett par veckor och ansvarar för de numren jag har gjort. Svaret är nej, vi låter ej annonsörer påverka tidningens bevakning, säger han.
 
Han menar att VA har "sålt sitt oberoende", din kommentar till det?
– Jag tror att diskussionen kring att VA eventuellt sålt sitt oberoende skadat tidningen. Vårt oberoende är inte till salu och kommer inte att bli det heller. Vi ägnar oss åt journalistik, inget annat.

VA tappade 27 procent i senaste Orvesto, vad är din förklaring till det?
– Jag ser med tillförsikt fram mot Orvesto Näringsliv. Det är där vi ska mätas eftersom vi primärt har företagsprenumeranter.

Vad ska ni göra för att vända den negativa trenden?
– Bra, seriös och hård näringslivsjournalistik. Vi måste bli mer angelägna och ge läsarna valuta för pengarna. Nästa nummer är ett utmärkt exempel. Mer följer, säger Claes de Faire.