Boxarna som metallbandet Eva skickade ut till svenska medieaktörer i dag
Boxarna som metallbandet Eva skickade ut till svenska medieaktörer i dag
Det Helsingborgsbaserade metalbandet EVA överraskade delar av mediesverige i eftermiddags.

Hos tio branschaktörer, däribland Per Sinding-Larsen, landade rustika metalboxar. Efter en stund dunkade hård industriell rock från stållådorna. Enda sättet att få tyst på musiken är att slå sönder metallboxen.
– Vi ville visa vad vi går för och tänker på ett skönt sätt, säger en av bandets medlemmar Max Dupont till Resumé.

Metalbandet gick ihop med ett par personer med marknadsföringsanknytning i Stockholm och spånade idéer för att nå ut på ett alternativt sätt. Med kampanjen ville man symbolisera det konkreta i musiken.

Enligt pressreleasen kan kampanjen ses som en kritisk gest mot ett medieklimat där ett fåtal aktörer bestämmer över utbudet.
"Kampanjen vänder på rollerna - byter plats på offer och förövare", står det i pressreleasen som Resumé tagit del av.

Har ni haft problem att nå ut?
– Inte problem, men vi har inte hittat ett bra tillfälle att komma ut. I den digitala eran går det inte att låta musiken prata för sig själv. Med boxen ville vi bidra med något konkret. Vi gör kampanjen för att visa att vi inte kommer att sluta spela som vi vill, säger Max Dupont till Resumé.