I juni berättade Resumé att John Bark investerade i nyemissionen i det nybildade Realtid Media, där han även gick in som cd.

Nu bildar hans bolag John Bark GD AB ett uppdragspublicistbolag tillsammans med Realtid. Det samägda bolaget är en naturlig följd av att John Bark efter ett nära samarbete sedan 2003 gått in som delägare på Realtid Media.

Man vill kombinera John Barks kompetens med Realtid Medias operativa infrastruktur och starka ställning inom finansbranschen, en bransch som
identifierats som ett utav flera intresseområden.

– Uppdragsmedia är ett växande affärsområde. Vi har lång erfarenhet av utveckling av redaktionella koncept och att formge magasin, tidningar och webb. Vi kommer även att producera och formge affärsinformation, årsredovisningar, kvartalsrapporter och verksamhetsberättelser och tillsammans har vi ett mycket starkt och välutvecklat nätverk av underleverantörer och medarbetare, säger John Bark.

John Bark är en av Nordens mest meriterade tidningsformgivare och har arbetat med tidnings- och medieutveckling för världsledande mediekoncerner såsom Hearst Corp, Time Warner, Sanoma och
Bonnier.

– Min bedömning är att affärsområdet Uppdragsmedia har stor kommersiell potential, och dessutom har fördelen att tillföra en stabil intäktsström till Realtid Media som är projektbaserad, från kunder med låg kreditrisk, och relativt okänslig för den allmänna konjunkturen, varför vi sammantaget tar en liten operativ risk, säger Jonas Wiwen-Nilsson, vd för Realtid Media.

Arbetet kommer att ledas av John Bark och företaget ägs till 51,0 procent av Realtid Media och 49,0 procent av John Bark GD AB. Realtid Media kommer att koncernredovisa bolagets räkenskaper. Verksamheten bedrivs från Realtid Medias lokaler.