Bilagan.
Bilagan.
Stena Line firar 50 år och ville därför förlänga säsongen och skaffa fler resenärer under hösten. Dess reklambyrå, Start Communication, tog fram en kampanj som utgick från en bilaga i Göteborgs-Posten.

– Vi utgick från en helt vanlig göteborgare som fick berätta om sina upplevelser med Stena Line. Det blev en rad små historier, som många andra kunde identifiera sig med. Allt från fredagskryssningar och bilsemestrar i Europa till minnesvärda besök i exempelvis Skagen och
Legoland, säger Johanna Hellmér Wiberg, vd och projektledare på Start Communication.

Effekten av kampanjen märktes tydligt hos Stena Line, där antalet bokningar efter bilagan ökade med 55 procent jämfört med samma period föregående år. I rena transaktioner blev det 66 procent fler köp medan intäkten ökade med 38 procent, enligt Stena Line.

Orsaken till effekten syns också tydligt i Göteborgs-Postens RAM-mätning.

– Bilagan har helt otroliga siffror, vi har aldrig tidigare haft någon bilaga inom reseindustrin som varit i närheten, säger Per Sjölander, bilagechef på Göteborgs-Posten.

– Extra speciellt var att den mest svårflörtade målgruppen, nämligen åldersgruppen 16-34 år, gillade bilagan mest. Hela 65 procent tyckte att den gav nytta medan 67 procent tyckte att den gav ny information. I det här fallet kan man verkligen tala om en bilaga som slagit rekord.