Aftonbladets mobilsajt hade förra veckan 2 252 019 unika besökare. Nytt trafikrekord och mobilsajten intar nu positionen som Sveriges näst mest lästa nyhetssajt, efter aftonbladet.se. Vår mobilsajt är nu större än hela expressen.se. Och trafiken fortsätter att rusa, vecka efter vecka.
 
Samtidigt som trafiken exploderat har mobilen också växt till en allt mer attraktiv annonskanal, mycket drivet av den snabba konsumtentförflyttningen, men också genom möjligheten att nå kunder i nya situationer i en personlig miljö. Mobilen är just nu Sveriges överlägset snabbast växande annonskanal enligt IRM och kommer sannolikt att vara det under lång tid framöver.
 
Enkelt sammanfattat kan vi konstatera att användarna är där, allt fler företag och varumärken testar och några har kanske till och med hittat sin position i den mobila kanalen, men var är ni andra?

Vi saknar många av er som brukar hjälpa oss med det kreativa i våra kampanjer, ni som vi ibland får bromsa för att det inte ska bli för skönt galet. Var är ni i den mobila kanalen, nu när det händer på riktigt?
 
Idag försöker vi på Aftonbladet och många av våra konkurrenter axla er roll, en roll som vi egentligen inte är lämpade för, men som vi måste ta för att driva den mobila kanalen framåt.

Vi vill inget annat än att även ni ska komma till insikt om att annonsmarknaden håller på att ritas om, precis som hela mediekonsumtionen.

Mobilen och andra nya enheters mindre skärmar ställer inte mindre krav på kreativitet, det är nu ni behövs. Kanske ännu mer än tidigare.
 
Vi på Aftonbladet Mobil vill bli utmanade, vi har hittills aldrig behövt säga nej till en kreativ idé eller annons. Utmana oss – det är det enda vi begär!
 
Sista frågan går till er på Resumé – när kommer månadens kampanj för mobilt?

Johan Åsen, mobilchef Aftonbladet
Daniel Nilsson, mobilchef annons Aftonbladet