Lördag morgon. Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehandas läsare kommer att bli överraskade av tidningspappret.

Efter somoktober månad är den rosa månaden, där bröstcancer uppmärksammas, passar förlaget på att trycka tidningarna på skärt papper.
– Idén kom från marknadsavdelningen. Vi tycker att det är en viktig fråga. Många startar insamlingar, men vi är bäst på det redaktionella. Vår grej är att göra tidning och därför var det här ett bra sätt att dra vårt strå till stacken, säger Andreas Narsell marknadschef på Skånemedia till Resumé.

Varje dag får 20 kvinnor beskedet att de har fått bröstcancer. Under
oktober månad arrangeras många olika aktiviteter för att samla in
pengar till forskning kring just bröstcancer.

Under hösten har Skånemedia diskuterat hur de kan hjälpa till
att sätta ytterligare fokus på bröstcancer.
– Vi tror att vi kan göra en insats för att uppmärksamma sjukdomen. Samtidigt kan vi skapa en snackis. Läsarna kommer att haja till och berätta för varandra: "Såg du tidningen i dag? Den var rosa", säger Andreas Narsell.

Dagens Industri, Gazzetta dello sport och Sportbladet. Det finns flera rosa tidningar som gjort succé. Kan det bli fler rosa tidningar för Skånemedia?
– Det hade varit svårt. Det finns tidningar som trycker sina tidningar på rosa papper dagligen och vissa har lyckats väldigt bra. Men för oss handlar det snarare om överraskningsmomentet. I det långa loppet kan det bli svårt eftersom alla våra annonser blir rosafärgade. Den här gången har alla varit med på tåget och varit positiva.

Förutom det rosa pappret kommer tidningarna att innehålla flera
artiklar och statistik kring cancer. Även Skånemedias sajter är under
helgen rosa.