Skånska Dagbladets tidning i torsdags
Skånska Dagbladets tidning i torsdags
Specialutgåvan "Sydsvenskan Nära" är en satsning på gratistidningar som Sydsvenskan drog i gång för några månader sen. Nära sammanfattar lokala nyheter från huvudtidningen och når 150 000 hushåll i Malmö- och Lundområdet.

"Nära" är en konkurrent till vissa av Skånska Dagbladets editioner. Som ett svar på satsningen passar Skånskan på att ge en subtil passning till konkurrenten inför läsarna.

I torsdagens papperstidning skickade Skånska Dagbladet med ett klistermärke med budskapet: "Sätt klistermärket på din brevlåda: INGA GRATISTIDNINGAR TACK!"

Skånska Dagbladets marknadschef Joakim Ewertz nekar till påståendet att klistermärket skulle ha något samband med "Sydsvenskan Nära".
– Idén är att många är trötta på gratistidningar och reklam. Det är också våra läsare, säger Joakim Ewertz.

Hur mycket är det här en passning till Sydsvenskan Nära?
– Nej det finns inget sådant samband överhuvudtaget. Deras gratistidning kommer ut väldigt sällan. Det handlar mer om att göra bra reklam för våran tidning.

Hur ser konkurrensförhållandet ut mellan er och Sydsvenskan?
– Det är ett av de bästa förhållandena på marknaden. Vi arbetar på väldigt olika sätt och agerar på olika marknader.

Sydsvenskans vd Lars Dahmén tar Skånskans grepp med ro. Förutom satsningen på "Sydsvenskan Nära" har Sydsvenskan sedan en längre tid delat ut gratistidningen City i storstadsregionerna.
– Vi tror på gratistidningen och ser ingen motsättning mellan gratis- och prenumererande tidningar. De har olika målgrupper.

Vad anser du om Skånska Dagbladets kampanj?
– Jag kan inte säga om det är en pik, det är inte upp till mig att bedöma. Jag ser inte oss som konkurrenter och de gör det som dom tror på.