Eurosport.se lanserades i juni 2007. Under de fem år sajten har funnits har man inte lyckats vända förlustsiffrorna. Nu ändrar man inriktning.

I går fick redaktionen veta att flera tjänster kommer att försvinna. Eurosport.se går från att vara en nyhetssajt till att bli en mer konsumentnära webbplats med bevakning av de idrotter som Eurosport har rättigheter till.

Beslutet kommer från huvudkontoret vars representanter fanns på plats i går när redaktionen meddelades.
– Redaktionen har gjort ett oerhört bra jobb och webbplatsen kommer absolut inte att försvinna. Samtidigt har vi inte nått nollresultat på fem år, då kan inte affären fortsätta på samma sätt som innan, säger Amanda Evans.

Det är än så länge oklart i vilken omfattning Eurosport.se kommer att dra ner. Nu väntar förhandlingar. Klart är dock att sajten kommer att fokusera på den tyska fotbollsligan Bundesliga, friidrott, simning, tennis, snooker och vintersport.

Sportevenemang som Eurosport har rättigheter till.
– Vi ska fortsätta att göra en bra bevakning av de sporter som vi har rättigheter till. Det är hård konkurrens om sporträttigheter och vår bevakning av till exempel Allsvenskan i fotboll kommer inte att vara prioriterad i fortsättningen, säger Amanda Evans.

Hur har medarbetarna reagerat?
– Självklart är de upprörda. Det här beskedet försätter folk i osäkerhet. Men Eurosport måste kapa kostnaderna och vi får hoppas att vi kan fortsätta att göra en bra sajt.

Eurosport.se har omkring 100 000 unika besökare i veckan. Trafiken i mobilen ligger runt 50 000 i veckan.

För tre år sedan genomförde Viasat en liknande resa när man gick från att göra en nyhetssajt till en konsumentnära nyhetsbevakning.