Nyligen stod det klart att världens äldsta text-tv läggs ned. Efter 38 år lägger brittiska tv-kanalen BBC ned sin text-tv verksamhet Ceefax. Bland de som uttryckt sin saknad över den hastiga sortin är den förre brittiske premiärministern John Major.

Beskedet om Ceefax nedläggning kom som en total överraskning för SVT Text.

– Vi är väldigt förvånade. Det kom som en jätteöverraskning. I Sverige har vi tre miljoner tittare varje vecka och endast Aftonbladets webb kan mäta sig med oss. Det är möjligt att det ser annorlunda ut i Storbritannien, text-tv kanske inte är lika stort där, säger Ulf Johansson.

BBC sjösatte sin text-tv på hösten 1974 för att kunna erbjuda tittarna de senaste nyheterna, sportresultaten och väderprognoserna.

Under ett 1970-tal utan internet, där bara public service fanns att tillgå, fick mediekonsumenten vänta på nästa radio- eller tv-sändning för att få de senaste nyhetsuppdateringarna. Ceefax nådde sin pik på 1990-talet med över 20 miljoner tittare.

Varför tror du att BBC lägger ner sin text-tv?
– Det är klart att text-tv har varit större förr. Vad jag förstår så har BBC varit pressade ekonomiskt. När jag var på en tv-mässa i augusti fick jag signaler om att man var på väg med ett stort sparpaket för brittisk public service. Det är möjligt att det här är en del av besparingarna, men jag sitter inte på förstahandsinformation.

För ett tiotal år sen minskade svenskarnas användande av text-tv drastiskt. Enligt Ulf Johansson har dessa siffror stabiliserats under den senaste tiden. Konkurrensen från internet mildras dessutom av att text-tv har lyckats skapa en publik i mobilen.

Vad är den största konkurrensfördelen med text-tv idag?
– Vi behövs för de som vill ha snabba nyheter och sportresultat utan att koppla upp sig. Samtidigt har landskapet förändrats med det ökade användandet av smartphones och läsplattor. Vår konkurrensfördel kanske inte är lika stor idag. Samtidigt kan vi fortfarande erbjuda en snabb överblick av nyhetsrubriker och sportresultat.

Enligt Ulf Johansson har SVT Text sin största publik på sportens resultatbörs, sida 377 och på nyheternas startsida under morgontimmarna. Redaktionen sitter vid samma desk som SVT:s webb för att kunna arbeta mer integrerat.

Det finns en föreställning om att text-tv främst lockar en äldre publik. Hur ser er återväxt ut?
– Vi ser att det inte bara är den äldsta målgruppen som tittar på text-tv. Det är väldigt många som befinner sig mitt i livet som vill ta del av snabba nyhetsrubriker och sportresultat utan att koppla upp sig.