Martin Ahrend, vd på Bink.
Martin Ahrend, vd på Bink.
Foto: Andreas Elgstrand.
Efter Bonniers omorganisation ingår Bink i affärsområdet News Sweden där Gunilla Herlitz är chef. En av hennes första åtgärder är att lägga ned bolaget i den nuvarande formen, enligt flera källor till Resumé.

Bink, som sköter den digitala annonsförsäljningen åt bland annat DI, DN och Sydsvenskan, har gått med förlust sedan starten 2009. Förlusterna före finansnetto har varit 13 Mkr 2009, 164 Mkr 2010 och 231 Mkr 2011. Fjolåret blev ännu ett förlustår och enligt källor till Resumé har bolaget budgeterat för röda siffror under 2013.

Från början samlades ett 50-tal digitala säljare från DN, DI, Sydsvenskan, Expressen och TV4 (enbart display-annonserna) under i protest och i vissa fall med avhopp som följd i lokalerna på Regeringsgatan. Kritiken gällde främst att medieföretagen splittrade sina säljkårer och därmed försvårade flerkanalsaffären.

Försäljningen har i flera fall inte kommit i närheten av målen. Marknaden för displayannonsering har vuxit med 13 procent på två år, men de flesta av Binks företag har inte hängd med i den ökningstakten.

Resumé har utan framgång sökt Gunilla Herlitz och Binks vd Martin Ahrend för en kommentar. Bonnier AB:s informationsdirektör Bodil Ericsson Torp hänvisar alla frågor vidare:
– Det är Gunilla Herlitz som uttalar sig. De ingår i hennes affärsområde.